Font: https://www.ara.cat/media/aplicacions-llegir-llibres-mobil-tauleta_1_2954878.html |
a) Breu resum de la lectura
L’article “Llegir a la pantalla” posa en evidència el fet que, des de
sempre, la literatura ha sigut una eina essencial per aprendre i comunicar-nos.
Partint d’aquesta base, l’autora Pilar Pérez (2012), ens explica que per
molt que nosaltres hem crescut explicant-nos històries a través dels llibres en
paper, ara els infants estan creixent amb històries plenes de llums i tresors
que hem de descobrir. Dit d’una altra manera, els infants, d’avui en dia,
disposen d’un nou format de lectura (p.22).
Tot seguit, cal destacar que aquest nou format no és excloent del format
tradicional, sinó que és igual de rellevant que aquest darrer, considerant que
l’embolcall mai defineix tot aquells aprenentatges que ens pot oferir aquesta
lectura en pantalla. A les pantalles no solament llegim literatura, també
llegim per aprendre ciències, art, música, etc. (Pérez, 2012, p.23).
Finalment, la lectura en qüestió ens exposa que estar alfabetitza requereix
indubtablement saber llegir mitjançant nous formats. Per aquest motiu, més que
mai, els infants necessiten el nostre acompanyament per poder aprendre a
reflexionar i saber diferenciar aquelles fonts que són fiables de les que no
per tal de no passar d’una pantalla a una altra sense cap criteri (Pérez, 2012,
p.23).
b) Alguns
interrogants que planteja i que formularíeu a l’autor
Al llarg d’aquesta lectura es veu com
clarament es treballa la competència lingüística aleshores la meva pregunta
seria: Creus que el fet que els infants requereixen més que mai del nostre rol
com a guia en aquest nou format de lectura (tan ric, però alhora tan complex) incrementa
l’experiència de parla sobre el text en comparació amb la lectura en paper?
c) Comentari personal
M’ha sorprès molt que un dels aspectes que s’explora
sigui que la lectura en pantalla sigui vista com un aprenentatge en si mateix,
ja que des de la meva experiència com a estudiant sempre havia sentit arguments
a favor de la lectura en paper i no pas de la digital i aquest article m’ha fet
veure els nous formats de lectura com una eina més d’aprenentatge.
A més a més, quant a la llengua oral, he vist que
aquesta lectura en pantalla ajuda a crear un espai d’aprenentatge que potencia
la interacció entre docent i alumnat per compartir i debatre pensaments fent
tota una parla exploratòria.
d)
Tres o cinc paraules clau
Les paraules clau d’aquest article són:
competència lingüística, lectura en pantalla, acompanyament docent i noves
alfabetitzacions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada