HABLAR:
CHARLAR , CONVERSAR, DIALOGAR
Síntesi de la lectura:
L’article escrit per la Irene de Puig
Olivé tracta sobre la importància que té l’etapa de l’educació infantil per
l’aprenentatge de la llengua per l’estructuració del pensament de
l’infant.
Al principi de l’article la Irene
esmenta que els infants es comuniquen des de ben petits i petites i que gràcies a la interacció amb la resta els
ajuda a introduir-se amb la parla. Aquest procés és un aprenentatge intuïtiu i
ràpid basat en repeticions i proves que al final permetran a l’infant explicitar
el que pensa i sent. L’autora considera
que tant la llengua com el pensament van units.
I esmenta que els infants poden passar del pensament espontani al
pensament reflexiu i de la conversa al diàleg.
En el primer cas, la Irene menciona
que treballar l’oralitat i la conversa a l’aula és essencial per poder passar
del pensament espontani i involuntari a un pensament més conscient i reflexiu.
El pensament reflexiu permet autonomia, raonabilitat i capacitat crítica
per part de l’infant perquè això passi és necessari que hi hagi un espai pedagògic
on els infants pensin en grup, comparteixin idees i opinions i puguin veure els
punts de vista dels altres i això està demostrat que és eficaç. Esmenta que
això es pot afavorir mitjançant diverses activitats que permetin construir el
seu propi diàleg. D’aquí passem a la idea d’anar de la conversa
al diàleg. Menciona sobre com és conversar, que és una activitat de
caràcter interactiu que s’organitza en forma de torns de paraula que deriven al
diàleg i diu que als 4 o 5 anys els infants ja poden iniciar-se en el
diàleg.
La Irene tracta sobre quins passos són necessaris a seguir en l’educació infantil per fomentar la parla.
1. Crear un ambient que fomenti la comunicació verbal com no verbal
2. Provocar intervencions amb preguntes obertes en la comunicació dels infants.
3. Seleccionar recursos potents que sorprenguin els infants. com poden ser contes o poesia.
Per acabar, menciona que és
important estimular la capacitat de comprensió i expressió lingüística dels
infants. I que aprendre a parlar bé, conversar i dialogar és una tasca
essencial del sistema educatiu. Els infants si aprenen a parlar i escoltar
tindran més facilitats per la lectura i escriptura.
Relació d’algun aspecte rellevant de
l’article, de l’assignatura o experiència personal.
En relació amb la
meva experiència escolar jo sí que he treballat el diàleg i la conversa
sobretot a primària. Teníem moments i espais per parlar a classe. Hi havia
moments on parlàvem del que havíem fet el cap de setmana o de coses que ens
inquietaven i la mestra sempre ens deixava parlar entre nosaltres. També quan
llegíem un conte sempre ens feia preguntes per nosaltres relacionar i pensar
sobre el que havíem llegit. O fins i tot, relacionàvem el que passava en la
nostra vida amb el conte. També a casa meva s'ha fomentat moltíssim la parla i la
conversa perquè, i per això considero que soc una persona molt extravertida
perquè no em fa vergonya parlar gràcies al treball que hi ha hagut tant a casa
com a l'escola.
Pregunta a
l’autora:
Quines consideres que són les propostes més adients i que millor funcionin per treballar el diàleg i la conversa pels infants de 5 anys? Què passa si a casa no fomenten la conversa i el diàleg i només ho fan a l’escola?
Paraules clau:
· Llengua
·
Diàleg
·
Conversa
·
Pensament reflexiu
· Conversa
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada