L’article tracta sobre una proposta realitzada a l’escola “El Martinet”. El principal objectiu de la proposta és crear un espai òptim per les relacions socials. El centre educatiu distribueix als infants de 3, 4 i 5 anys per edats, però només al principi i al final del dia. Durant el transcurs de la jornada, aquests poden moure’s lliurements per les aules i relacionar-se amb els companys i companyes d’altres edats. A cada aula hi ha una mestra. Els espais del centre són lluminosos, oberts i funcionals i propicien la interconnexió, la relació i la multiplicitat.
L’equip de docents, posa en rellevància la importància de la interacció. En basa a la seva experiència sobre els processos d’aprenentatge dels infants, troben que s'aprèn a partir de la relació amb l’entorn i amb els altres. En la franja d’edat 3-5, les relacions dels infants són casuals, petites trobades que van tenint lloc al lalrg del dia i que cadascuna d’elles generen accions, decisions i eleccions diverses. S’agrupen en funció dels seus interessos, pel grup de referència, per gènere o per material.
Al poder escollir amb qui relacionar-se i l’activitat que dur a terme, permet que cada infant mostri el seu propi estil, la seva individualitat i ser únic. S’allunyen de la uniformitat, de ser tots iguals. Compartir experiències i coneixements afavoreix a tota la comunitat d’iguals. A més, es fomenten habilitats i capacitats com el respecte, compartir, reconeixement dels propis límits, demanar ajuda o la resolució de conflictes entre d’altres.
Per als educadors/es la proposta permet conèixer més a fons a cadascun dels infants mitjançant l’observació i d’aquesta manera acompanyar-los en el seu aprenentatge seguint la seva essència i guiant-los a partir del que són.
A les autores de l’article els hi faria les preguntes següents:
Quins beneficis aporta treballar en individualitat més enllà de les relacions socials?
Quins han estat els resultats de la proposta/projecte?
És cert que cada vegada es dona més visibilitat al necessari canvi que cal realitzar en el sistema educatiu actual i les metodologies emprades. Tot i que es van fent petites innovacions encara ens queda molt camí per recórrer. Després d’haver llegit la lectura, i comparant amb la meva escolarització, es veu una gran diferència en quant a les relacions socials. En base a la meva experiència, els treballs cooperatius eren escassos, principalment es valorava el treball individual. A l’aula no hi havia estones per dialogar, conversar entre companys/es, sino que eren estones de silenci escoltant al/la mestre. L’únic moment de socialització era l’esbarjo. Com a futura mestra, em sento partícip dels nous canvis en el sistema cap a una educació de més qualitat.
Paraules clau:
- Infants.
- Relacions socials.
- Llibertat.
- Aprenentatge.1
Imatge extreta del diari digital “La opinión de Murcia”: https://www.laopiniondemurcia.es/cartagena/2015/03/03/cooperativa-padres-abre-colegio-ninos-32254224.html
A continuació trobareu un enllaç que porta a un article del IMI (International Montessori Institute) sobre per què és important aules amb edats mixtes en la pedagogía Montessori.
https://montessorispace.com/blog/edades-clases-montessori/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada