dilluns, 8 de maig del 2023

L’AVENTURA DE PENSAR

Resum de la lectura:

L’article mostra, a través d’un projecte de filosofia en una aula de cicle mitjà, com es pot arribar a la construcció de coneixement conjunt a la vegada que es desenvolupa el pensament individual. Al llarg del text l’autora barreja explicacions amb exemples de situacions i converses reals generades a l’aula per tal d’entendre diferents aspectes claus en relació amb la construcció del coneixement.

A l’inici de l’article l’autora explica diversos aspectes que es van considerar abans de començar el projecte per tal que aquest es pogués desenvolupar de la millor manera possible. En primer lloc, destaca la importància de crear un clima serè i de tranquil·litat on hi hagi les condicions adients perquè es pugui treballar tant el coneixement conjunt com la reflexió individual. Seguidament, explica que és important que l’espai fomenti la recerca alhora que ajudi als infants a pensar a partir de les aportacions dels altres. A més, per tal d’ajudar també a crear un bon ambient, entre tot el grup van redactar un seguit de normes que s’haurien de complir a les sessions de filosofia.

A partir d’aquí es van anar desenvolupant les següents sessions on es van anar tractant diferents temes que tenien com a punt d’inici un llibre se’ls havia explicat. Les diferents sessions, que eren de conversa i reflexió sobre els temes, s’anaven generant a partir de les aportacions dels infants i l’acompanyament de la mestra quan era necessari. Per acabar el projecte, cada infant va fer una valoració del seu grau de participació en aquest, tot dient si havia sigut poc, bastant o molt. Va ser a través d’això i de les altres sessions que les mestres es van adonar que alguns infants que en altres classes participaven poc o es mostraven més tímids, en aquestes de filosofia participaven molt més i feien grans aportacions.

 

Pregunta per a l’autora:

Les qüestions que es generen permeten que els infants estiguin una bona estona parlant sense necessitat que la mestra intervingui o aquesta ho ha de fer bastant sovint?

 

Comentari personal:

Personalment, m’ha agradat molt aquest article perquè només llegint-lo he pogut percebre les ganes de participar dels infants i com d’interessants podien ser les converses que es generaven a l’aula. Crec que a través dels exemples es pot veure molt bé aquest fet d’anar construint, de mica en mica, el coneixement. I ja no només el coneixement col·lectiu, sinó també la reflexió individual i els moments de pensar per un mateix per després compartir-ho. M’ha semblat molt interessant l’espai que s’ha generat i com s’ha fet perquè els infants puguin viure d’una manera positiva la filosofia i la reflexió col·lectiva.

D’altra banda, un altre aspecte que també m’ha agradat és la posició de la mestra. Trobo que quan calia, intervenia per guiar una mica la situació, però quan no feia falta deixava que els infants tinguessin veu i poguessin anar interaccionant i “dient la seva”. Crec que això està molt bé i és molt important perquè, tot i que va canviant, encara ens trobem amb moltes classes on és el professor qui està quasi tota l’estona parlant i els alumnes només intervenen si és que aquest els hi fa alguna pregunta. Penso que aquest fet de deixar-los el seu espai fa que tinguin més ganes de participar i puguin dir el que pensin sense problema. Que relacionat amb això, també crec que està molt bé el fet de no dir si el que han dit és correcte o no, ja que d’aquesta manera tindran més ganes de continuar participant.

 

Cinc paraules clau:

Converses, coneixement, reflexió, bon ambient, participació.

 

Imatge:



 










https://afectadosgossip.es/dinamicas-para-conocer-mejor-grupo-ninos/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...