dilluns, 8 de maig del 2023


La lectura: Una plaça a l'escola, espais per a tothom i projecte de centre de la revista GUIX d'Infantil de l'Editorial Graó, d'IRIF, S.L., ens explica com el fet de transformar l'espai i tot el que aquest engloba; la seva estructura, material, parets, mobiliari, paviments, lluminositat, temperatura, el colorit, etc., implica un canvi en la manera d'habitar-ho i transitar-ho. Doncs, l'escola infantil municipal Mendebaldea de Pamplona, ens parla envers els espais de la seva escola, concretament de la seva gran plaça, i com aquesta ha generat un canvi tan enriquidor al centre.

L'escola Mendebaldea ens explica com en interessar-se en cerca la identitat de cada grup i de cada zona no van oblidar-se de la identitat com a centre docent i va sorgir "La plaça". Afirmen que aquesta és el centre de les seves reflexions i l'espai que millor representa els seus valors pedagògics i que, per tant, la plaça és l'eix central de l'edifici, i en conseqüència, l'estructura fonamental de l'escola.

La plaça és un espai on es treballa amb estructures i materials de diferents colors i teixits com ara bé; calaixos, cortines penjades del sostre, matalassos, bancs, etc., i que té diverses funcions: En primer lloc, és un espai que permet tenir moments d'intimitat entre l'educador i els infants. En segon lloc, és un ambient que fomenta la relació entre petits i grans. I per últim, és un lloc d'acollida per als infants més petits durant el matí. A més a més, s’utilitza com a menjador per a un grup determinat, és un taller per a tota l'escola i és el centre d'interès en Nadal i Carnaval. També se’ns explica que en aquesta ofereixen música en directe amb trompetes i flautes entre d’altres, que permeten gaudir tant als infants com a les seves famílies de cançons bressols o de jazz. 

En relació amb les famílies, per a aquestes, la plaça és un lloc de trobada que els hi permet veure l'escola en acció, com també donar el berenar als seus infants o esperar a l'hivern perquè surtin. És en aquest punt, on considero que podrien haver ampliat una mica més la informació, ja que en el meu cas, necessito més respostes en relació amb la família i la plaça. Crec que és molt interessant i que més centres haurien de disposar d'un espai com aquest, ja que sent alumne, estudiant i TEI, mai he vist un lloc com la plaça i amb el poc que ara ja sé envers aquesta, considero que és essencial que cada centre disposi d'una perquè tot el que aquesta ofereix i aporta tant a infants com a famílies, garanteix obtenir una gran quantitat d'aprenentatges en tots els àmbits.

M’agradaria destacar, que el concepte de plaça, i l'ús que se'n fa d'aquesta està canviant i que això permet descobrir noves possibilitats dins d'aquest espai. Reflexionant i treballant en la plaça es poden aconseguir un munt d'avenços enriquidors pel desenvolupament dels infants i crec, que nosaltres, com futures docents, hem de vetllar perquè hi hagi espais d'aquest estil a les nostres escoles amb l’objectiu d’obtenir harmonia entre tots els recursos i espais de l’escola i, per tant, que els infants es desenvolupin holísticament, amb respecte, equilibri, tranquil·litat, de manera natural i a causa del propi interès.

Doncs, la meva pregunta és la següent: Consideres que hauria d'haver-hi més escoles amb espais com aquest? Per què? Quines són les dificultats que hi ha a l'hora de crear una plaça a l'escola? Creus que aquest espai ajuda als infants en el seu període d'adaptació? I a les famílies? Com a docents, que és el que més us agrada d'aquest espai?

Paraules claus: Centre docent - Identitat - Valors pedagògics - Reflexions - La plaça - Projecte d'escola - Família - Infants


La Casa dels Infants - Ajuntament de Castelldefels

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...