dilluns, 8 de maig del 2023

LECTURA 3B - UNA PLAÇA A L’ESCOLA, ESPAIS PER A TOTHOM I PROJECTE DE CENTRE

1.       Breu síntesi de la lectura.

En aquest article, es parla sobre la memòria arquitectònica de l’escola infantil municipal de Mendebaldea a Pamplona, un col·legi on es pot trobar un gran espai central interior, amb una zona enjardinada que comunica les dependències de l’escola. La joia de l’escola que sempre ha seduït les famílies i les visites en veure’l. Però, amb el pas dels anys han decidit descobrir tot el que aquest espai els podia oferir atès que és la primera estança que es troba en entrar, i tal com diu Vea Vecchi, és la targeta de presentació de l’escola. 

Per tant, després de molt parlar i moltes propostes sobre la identitat que calia atorgar a aquest espai tan peculiar, van triar el concepte reggià de plaça com a lloc de trobada. Un espai on mantenir-ne la permeabilitat, la transparència i la possibilitat de ser usat relacionalment, tant des de cada subespai com en tota l’amplitud que oferia. Tot delimitant zones diferenciades per als més petits i per als més grans per tal que puguin compartir, canviar i utilitzar aquest espai en diferents moments i així, aconseguir un indret acollidor per a un grup mixt.

En conseqüència, la influència de Reggio Emilia en què suggereixen possibilitats per enriquir la plaça i les reflexions piklerianes sobre el moviment espontani i el joc lliure, ha portat el personal d’aquest centre a reutilitzar estructures per a uns altres usos, donar voltes a mobiliari que no funcionava, reciclar prestatges com a calaixeres on les criatures poden posar-se o pujar... per tal de poder-les utilitzar en aquest espai, sempre tenint cura dels materials, teixits, colors, per cercar una harmonia en tot el conjunt de la plaça.

Així doncs, podem veure com aquesta plaça ofereix un munt de funcions i possibilitats. Per exemple: permet organitzar un espai d’acollida per a tots els infants; millorar el trànsit entre la llar i l’escola; es pot fer servir per a diferents festivitats com Nadal o Carnaval; convidar al joc per als més petits en el moment del comiat amb les seves famílies; ofereix música en directe tot creant una sensació única; es converteix en el lloc de trobada entre familiars a les arribades i sortides; fins i tot, les educadores de lactants deixen oberta la porta que comunica l’aula amb la plaça per tal que sigui la decisió dels infants la que els guiï a quedar-se a l’aula o sortir.

En definitiva, tal com hem pogut llegir aquesta plaça constituïda com un espai nou a l’escola, pretén ampliar i harmonitzar els valors pedagògics. Posar en escena un lloc que s’adapti a totes les situacions del dia a dia a l’escola, per tal que es pugui utilitzar en infinitat d’ocasions tot fent sentir còmodes a tothom que hi passa per allà, però sense que es perdi la seva essència i la identitat. 

 

2.       Comentari personal.

Personalment, penso que aquest interessant espai com a plaça que ofereix l’escola infantil municipal de Mendebaldea, és un lloc únic i polivalent on es presenta un escenari perfecte d’interacció entre alumnes, educadors i famílies. Un indret on gràcies a la seva ubicació, il·luminació natural i a les dimensions que presenta, pot oferir un munt de possibilitats per fer activitats, festes, trobades... però sense deixar de ser el punt identificatiu de l’escola.

Doncs, aquesta plaça és un espai diferent dels patis atès que dóna una sensació més acollidora i de connexió entre totes les dependències de l’escola, per tant, si ens centrem concretament en els infants, aquest és un lloc on poden jugar amb total llibertat, experimentar amb elements reciclats, desenvolupar-se i adquirir nous aprenentatges que  a més, es veuen enriquits gràcies a la interacció que es dóna amb la resta de persones que hi passen per allà.  


3.       Pregunta.

Després d’haver llegit aquest text, quins avantatges penses que pot oferir aquesta plaça en el desenvolupament dels infants d’aquesta escola? 

 

4.       5 paraules clau que selecciono com a termes importants.

Valor pedagògic, familiaritat, lloc de trobada, espais comuns i polivalents, projecte d’escola.


https://navarra.okdiario.com/album/navarra2/nueva-guarderia-mendebaldea-pamplona/20220906135751433857.html


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...