diumenge, 14 de maig del 2023

L‘AVENTURA DE PENSAR


 

https://portal.edu.gva.es/ceipvicenteblascoibanezelx/es/proyectos-del-centro/asamblea/


Resum:

A l’article s’explica una experiència duta a terme a la classe de filosofia amb un grup de tercer de primària. Per crear un clima de tranquil·litat a l’aula i generar un ambient serè la mestra crea un espai amb les condicions adients perquè, durant tot el curs, els infants puguin pensar conjuntament i establir un diàleg filosòfic mitjançant el qual, de manera col·lectiva, estimulin el seu pensament individual. D’aquesta manera, es busca crear una comunitat de recerca i que l’alumnat aprengui a pensar gràcies a les aportacions dels companys i les companyes.

 

Per promoure la comunicació, els alumnes seuen en rotllana per poder veure als companys raonar. Algunes de les accions que es fan són: fer relaxació amb música relaxant de fons, triar les normes de filosofia adequades per a aquell curs, fer una pluja d’idees a partir de la portada del llibre de l’estudiant, llegir la introducció del llibre i preguntar als infants què els ha cridat l’atenció i avaluar la sessió de manera figuroanalògica amb unes ampolles d’aigua (una de molt buida, una de mig plena i una de plena), que els infants han de triar en funció de quina representi millor la quantitat d’idees que han aportat a la sessió.

 

Amb aquesta experiència, els alumnes que se senten o es mostren insegurs en altres classes i que hi participen poc, es mostren d’una manera molt diferent: intervenen molt i fan grans aportacions. Per aconseguir això, cal que, qui porti la sessió, disposi de l’interès de l’alumnat, es mostri receptiu a les seves propostes i vagi creant una certa complicitat.

 

Comentari personal:

El paper del professorat a l’hora de fomentar la participació de l’alumnat és clau. En funció de la seva actitud i manera de conduir la classe, la resposta dels infants pot variar molt. Com podem veure a l’experiència narrada a l’article, el fet de plantejar les sessions d’una manera diferent, on tot el grup-classe té contacte visual directe i obté un paper protagonista i participatiu, fa que el clima de l’aula sigui distès i relaxat. Els infants se senten còmodes i tranquils i això els motiva a voler formar part de l’experiència i a compartir amb la resta idees, opinions, etc. Si aconseguim captar l’atenció de l’alumnat mitjançant propostes cridaneres i que es basin en els seus interessos aconseguirem que aquest es mostri receptiu i es creï una complicitat entre els infants i amb la mestra que facilitarà el diàleg i el pensament conjunt.

 

Preguntes:

-          Com podem extrapolar aquesta experiència a altres assignatures per tal de fomentar la participació de tot l’alumnat?

 

Paraules clau:

Experiència, filosofia, ambient, pensar, diàleg, complicitat.

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...