diumenge, 14 de maig del 2023

LECTURA 4D

 LECTURA 4D:  Potenciar la comunicació al primer cicle d’educació infantil. Criteris i pautes d'actuació.

1. Breu resum de l'article

L'article "Potenciar la comunicació al primer cicle d'educació infantil. Criteris i pautes d'actuació" de Pilar Alonso, exposa la importància de la comunicació i les primeres interaccions entre l'infant i la mare per al desenvolupament cognitiu, emocional i social dels infants, ja que aquests ajuden l'infant a construir els seus primers esquemes d'interacció social, amb la qual cosa contribueixen també, poderosament, a ajudar-lo a construir-se com a persona (p.2).


En la lectura, es fa referència a un seguit de criteris i pautes d'actuació per tal de fomentar i potenciar aquesta comunicació en els infants de 0-3 anys. Primerament, comenta que qualsevol moment de l'horari escolar és bo per potenciar aquest diàleg, i, per tant, és essencial aprofitar-los. Així mateix, destaca els moments d'aparença més assistencials, com el canvi de bolquers o de roba, ja que tot i ser moments quotidians i rutinaris, són situacions diàdiques, és a dir, més semblants i properes al que passa al context familiar, és a dir, són situacions idònies per introduir jocs o petites situacions lúdiques ritualitzades (p. 4) i, per tant, moments on es poden establir els primers diàlegs.


En segon lloc, la Pilar Alonso destaca la lectura de contes, com una font essencial de situacions interactives privilegiades entre la persona adulta i l'infant. En fer preguntes sobre allò que s'està llegint, cada vegada més elaborades i complexes, tenint en compte la capacitat lingüística de l'infant, fa que s'interessin pels textos escrits i que s'iniciïn en el procés de comprensió d'aquests.


Finalment, l'altra pauta d'actuació que ens comenta es tracta de "l'estil comunicatiu" que cal adoptar. Tot i que no hi ha un únic estil correcte, els més adequats són aquells que estimulen i animen a fer l'intercanvi de torns i iniciatives, mentre que els menys funcionals són els que adopten un esquema més directiu o controlador (p.5). Per tant, és vital expandir les produccions lingüístiques dels infants, en lloc de corregir-les.


En definitiva, Alonso destaca la importància de la comunicació en la primera etapa de l'educació infantil per al desenvolupament de l'infant, i exposa diverses pautes i criteris que els educadors i educadores poden seguir per potenciar-la.


2. Comentari personal

Llegir aquest article m'ha resultat molt interessant, ja que ho he pogut relacionar amb la meva pròpia experiència en el període de pràctiques que he fet aquest any a una escola bressol.


Jo em trobava a l'estança de 2-3 anys, edat en què els infants estan en ple desenvolupament del llenguatge oral, no obstant això, n'hi ha alguns que mostraven molta fluïdesa i d'altres que encara no l'havien desenvolupat, per tant, les educadores donaven molta importància a la interacció per potenciar aquesta comunicació verbal, aprofitant, com comenta el text, qualsevol moment de l'horari escolar que dones peu a aquest diàleg.


Així mateix, donaven molta importància al moment de canvi de bolquer, i tot i que eren molt infant a l'estança, intentaven dedicar una bona estona a cada un, per tal d'iniciar aquest diàleg i conversa tan important, d'aquesta manera, aquest moment que pot semblar simplement assistencial i rutinari, es convertia en una font immensa d'interacció.


3. Alguns interrogants que planteja i que formularies a l’autor

Un cop havent llegit l'article, em resultaria interessant preguntar-li a l'autora, quins són els beneficis que ha observat en els nens i nenes del primer cicle d'educació infantil quan la seva comunicació ha millorat?


4. Paraules clau

Comunicació, Educació Infantil, interacció mare-infant, criteris i pautes d'actuació.


Imatge: 

Podeu trobar l’enllaç a la imatge aquí

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...