dijous, 4 de maig del 2023

LECTURA 2B: LA ASAMBLEA DE CLASE EN EDUCACIÓN INFANTIL: UN ESPACIO PARA CRECER COMO GRUPO

 LA ASAMBLEA DE CLASE EN EDUCACIÓN INFANTIL: UN ESPACIO PARA CRECER COMO GRUPO 

 

Breu resum 

Al llarg d’aquesta lectura, les autores Susana Sánchez Rodríguez i Carmen González Aragón, ens parlen sobre la importància de la comunicació i la interacció, i per això ens presenten una bona manera de posar-les en pràctica a l’aula, que és l’Assemblea de classe. 

L’Assemblea de Classe en Educació Infantil és un espai que ajuda al desenvolupament de les habilitats de la vida i de la cultura democràcia escolar. El document profunditza en la importància d’aquesta eina en l’ensenyança. 

Parla de l’Assemblea de classe com a activitat pedagògica que ajuda a promoure les habilitats de la vida com el treball en equip, la comunicació i la presa de decisions, ja que la plantegen com un moment on analitzar el que ha succeït a l’escola aquella setmana, debatre i resoldre problemes.... 

També destaca la importància del clima social, la bona preparació i la motivació dels estudiants abans de l’Assemblea, l’ús adequat del llenguatge i la necessitat de la reflexió posterior per avaluar el procés i els resultats. A més, diu que és important que els estudiants tinguin l’oportunitat de formar part del procés de presa de decisions, ja que això els ajuda a desenvolupar de forma progressiva habilitats com la responsabilitat, el respecte, la tolerància i l’autonomia. 

Perquè els infants desenvolupin aquestes habilitats i altres de manera correcta, l’adult els ha d’oferir un espai i un context ric on puguin experimentar el món de manera significativa. A més, ha de ser un espai ben respectuós amb totes les cultures dels infants, flexible, atent a les necessitats dels infants… i que busqui el desenvolupament integral dels petits. 

Un altre aspecte que es destaca a la lectura, és la qualitat de la relació entre els infants i els adults i de com aquest gestiona les converses que succeeixen a l’aula, tant entre iguals com entre infant i adult. També es parla de situacions comunicatives on s’involucra al grup sencer i els infants aprenen a participar i a comunicar-se en públic . 

Aquestes oportunitats per desenvolupar la comunicació lingüística i la competència social i cívica, es poden oferir des dels més grans fins als més petits, sempre tenint en compte l’edat i el grup. 

 

Pregunta per a l’autor 

Com podem fer per avaluar i ajudar els infants que no volen participar? 

 

Comentari personal 

La lectura m’ha semblat molt interessant i m’ha agradat el pensament de les autores i la manera en què proposen dur a terme aquestes Assemblees de classe. 

Penso que és molt important que els infants aprenguin a expressar-se i no només en diàlegs sinó que també sàpiguen fer-ho públicament per tal de no tenir por a fer-ho. 

Crec que també és molt important cuidar l’espai i el moment, per oferir així un espai segur als infants on puguin comunicar-se i expressar-se tranquil·lament i amb seguretat i confiança. 

Personalment, recordo que de ben petita a l’escola on vaig anar, sí que tenia un espai segur on expressar-me i, per tant, no em suposava una dificultat ni em feia “por” sinó que m’agradava. En canvi, ja de més gran, vaig canviar d’escola i de país i això em va crear una gran inseguretat a l’hora d’expressar-me i por a equivocar-me tant en el que deia com en com ho deia (per si feia faltes o ho deia malament en la nova llengua que estava aprenent). 

Per aquest motiu, crec que l’espai i l’ambient que proporciona l’adult és molt important perquè ha de fer que tot l’alumnat se senti en seguretat i confiança per poder participar i comunicar-se. 

 

Paraules clau 

  • Comunicació lingüística 
  • Competència social i cívica 
  • Interacció 
  • Responsabilitat de l’adult 
  • Situació i espai segur 

 

Imatge i enllaç 


Enllaç: Esteban, E. (2021). Asamblea escolar: por qué es importante para los niños. Guiainfantil.com. https://www.guiainfantil.com/articulos/educacion/escuela-colegio/asamblea-escolar-por-que-es-importante-para-los-ninos/


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...