1. RESUM DE LA LECTURA
Aquest article analitza els avantatges de les
assemblees a l’educació infantil i quin és el paper de la mestra respecte a
aquesta situació.
El text parla del constructivisme de Vigotski,
els infants a partir de l’experiència que obtenen a través del joc els permet
adquirir diferents habilitats amb el pas del temps. Aquests moments que es
donen on els infants es comuniquen entre ells són molt valuosos perquè és quan
comencen a reflexionar i comparteixen les seves experiències. A més, és molt
important practicar la parla en grups de persones per preparar-les per
situacions futures en les quals hauran de parlar en públic.
A partir de l’assemblea a l’aula, per tant, es
produirà un desenvolupament de la personalitat de l’infant a través del diàleg.
Segons Freinet (1972), l’assemblea és una reunió que es fa cada setmana per
analitzar allò que succeeix a l’escola, debatre problemàtiques i comentar noves
formes de ser. A partir de l’assemblea, podem potenciar la competència
lingüística i a la vegada potenciar la competència cívica i moral per finalment
arribar a un acord comú, tenint en compte el seu coneixement, interessos i
desitjos.
El rol de la mestra serà mantenir converses
significatives perquè els infants no acabin veient l’activitat com una més. Ha
de tenir una bona escola activa i un bon domini de la llengua oral, perquè serà
el model a seguir dels infants. Ajudarà als infants a expressar-se i guiar el
discurs pel bon camí.
2. INTERROGANTS PER L’AUTOR
Com podem fer perquè l'experiència sigui
significativa i els infants arribin realment a conclusions a partir del debat
que es crea a l’aula sent tan petits?
3.
COMENTARI PERSONAL
Considero que l’assemblea infantil és una opció
vàlida per donar peu a la reflexió i al desenvolupament de la competència
lingüística i el domini de la llengua oral.
D’altra banda, també pot ser beneficiós per
aquells infants que els hi costa parlar en públic o expressar la seva opinió. És
important que a edats tan primerenques els infants puguin desenvolupar la parla,
ja que es troben en una edat en la qual absorbeixen tots els aprenentatges i
descobrint allò que els envolta.
Nosaltres com a mestres hem de donar peu a
aquestes situacions de diàleg, donant llibertat d’expressió i estant de suport.
Els temes que es tractin a l’aula han de ser adequats a la seva edat per tal que
no se sentin fora de context o es puguin avorrir.
4. PARAULES CLAU
Assemblea
Diàleg
Competència lingüística
Escolta activa
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada