dissabte, 13 de maig del 2023

LECTURA 2B: LA ASAMBLEA DE CLASE EN EDUCACIÓN INFANTIL: UN ESPACIO PARA CRECER COMO GRUPO Susana Sánchez Rodríguez; Carmen González Aragón

 

 

1.     RESUM DE LA LECTURA

Aquest article analitza els avantatges de les assemblees a l’educació infantil i quin és el paper de la mestra respecte a aquesta situació.

El text parla del constructivisme de Vigotski, els infants a partir de l’experiència que obtenen a través del joc els permet adquirir diferents habilitats amb el pas del temps. Aquests moments que es donen on els infants es comuniquen entre ells són molt valuosos perquè és quan comencen a reflexionar i comparteixen les seves experiències. A més, és molt important practicar la parla en grups de persones per preparar-les per situacions futures en les quals hauran de parlar en públic.

A partir de l’assemblea a l’aula, per tant, es produirà un desenvolupament de la personalitat de l’infant a través del diàleg. Segons Freinet (1972), l’assemblea és una reunió que es fa cada setmana per analitzar allò que succeeix a l’escola, debatre problemàtiques i comentar noves formes de ser. A partir de l’assemblea, podem potenciar la competència lingüística i a la vegada potenciar la competència cívica i moral per finalment arribar a un acord comú, tenint en compte el seu coneixement, interessos i desitjos.

El rol de la mestra serà mantenir converses significatives perquè els infants no acabin veient l’activitat com una més. Ha de tenir una bona escola activa i un bon domini de la llengua oral, perquè serà el model a seguir dels infants. Ajudarà als infants a expressar-se i guiar el discurs pel bon camí.

2.     INTERROGANTS PER L’AUTOR

Com podem fer perquè l'experiència sigui significativa i els infants arribin realment a conclusions a partir del debat que es crea a l’aula sent tan petits?

3.     COMENTARI PERSONAL

Considero que l’assemblea infantil és una opció vàlida per donar peu a la reflexió i al desenvolupament de la competència lingüística i el domini de la llengua oral.

D’altra banda, també pot ser beneficiós per aquells infants que els hi costa parlar en públic o expressar la seva opinió. És important que a edats tan primerenques els infants puguin desenvolupar la parla, ja que es troben en una edat en la qual absorbeixen tots els aprenentatges i descobrint allò que els envolta.

Nosaltres com a mestres hem de donar peu a aquestes situacions de diàleg, donant llibertat d’expressió i estant de suport. Els temes que es tractin a l’aula han de ser adequats a la seva edat per tal que no se sentin fora de context o es puguin avorrir.

4.     PARAULES CLAU

Assemblea

Diàleg

Competència lingüística

Escolta activa

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...