divendres, 12 de maig del 2023

Lectura 4A - El treball de l’autonomia dels 3 als 6 anys:

 El treball de l’autonomia dels 3 als 6 anys:

El text llegit, com bé diu el seu nom, tracta sobre el treball de l'autonomia dels 3 als 6 anys. Els autors destaquen diversos punts que acaben demostrant la importància de l'experimentació per poder aconseguir una bona autonomia de l'infant, remarcant la presència de la responsabilitat. En tot moment fan referència al mètode Montessori.

El text parteix del concepte d'infant, que ens exposa que no és una persona adulta i que no l'hem de tractar com a tal. El rol del docent passa a ser de guia, deixant de banda les lliçons magistrals i abraçant l'ajuda a l'infant des de l'orientació. Les mestres acompanyen des de l'observació, on aquestes són un model. És a dir, han de ser exemple dels valors més bàsics: entre ells el respecte, el gust per l'aprenentatge, l'escolta als altres, etc. Aquesta actitud de respecte cap a l'infant, on ell és el protagonista en tot moment, és la base principal per poder establir un bon desenvolupament de l'autonomia.

Els autors exposen que l'experimentació és l'eina clau per obrir-se camí en l'autonomia, ja que permet a l'infant trobar-se dificultats que ha de resoldre per ell mateix. L'error passa a tenir importància, sent part del mateix treball. El contrast que provoca l'error esdevé molt evident per l'infant, generat un aprenentatge directe. A més, a través de l'experimentació, l'infant disposa de prou temps per repetir i millorar allò que s'ha equivocat.

Aquests dos ingredients, l'experimentació i el rol de guia dels docents, crea la recepta perfecta: l'autonomia. L'infant necessita un espai on poder anar prenent independència, aconseguint desenvolupar autoestima. Per aquest motiu, els docents han de fer l'esforç d'alliberar els infants de la necessitat de rebre aprovació per part de l'adult. Sobretot per la mateixa satisfacció que genera en l'infant, creant una independència emocional que va molt lligada a la motivació interna. L'autonomia que acaben generant implica ser responsable, ja que el grau d'autonomia sempre és proporcional al grau de responsabilitat.

Considero que el text llegit és molt complet, perquè tracta l'autonomia des de diversos aspectes necessaris perquè es pugui produir. Tot i això, m'agradaria comprendre la relació que té amb l'assignatura, per això realitzaria aquesta qüestió: com utilitzem l'oral de manera conscient per poder ser guia i acompanyant?

L'experiència personal que m'ha fet recordar aquesta lectura ha sigut la nul·la experiència. És a dir, no tinc cap record de la meva infància en què l'experimentació tingués un rol principal en cap activitat. És possible que sigui perquè la memòria em falla, però em sembla un clar indicador que no s'ha fet servir. En el meu pas per l'educació obligatòria tot han sigut classes magistrals, s'ha de dir que a infantil no és possible, però eren molt dirigides. Aquest article proclama el contrari, la llibertat i lliure elecció, arribant a un aprenentatge autònom que desenvolupa l'autoestima i respecte vers els altres.

Paraules clau: autonomia, experimentació, error, autoestima i Montessori


Font: mètode montessori

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...