dissabte, 13 de maig del 2023

Lectura 3B: Mendebaldea (2016) Una plaça a l’escola, espais per a tothom i projecte de centre, Guix d’infantil, 88, 20-24

 






1.       RESUM DE LA LECTURA

L’article comença referint-se a la importància que no se li dona a espais dels centres educatius com són els vestíbuls, passadissos, patis, etc, i dels quals s’han de tenir cura també perquè esdevenen espais de trobada entre els infants, les mestres i les famílies. Mendebaldea, una escola infantil de Pamplona, ha començat un projecte de millora del pati de trobada, ja que és el que es conflueix amb la resta de dependències. A aquest espai l’han anomenat plaça i és una mena d’espai interior que tenen dins del centre.

La plaça té uns usos polivalents que els permet canviar i utilitzar per part de qualsevol dels grups en diferents moments. A més, van aprofitar estructures per diferents usos, donant altra vida a materials que no feien servir o no els hi funcionaven, sempre tenint cura de què tot sigui atractiu i accessible pels infants. Recentment, han començat a oferir música en directe perquè els infants un cop entrin al matí gaudeixin d’aquest espectacle i començar el dia d’una manera més especial. D’altra banda, la plaça també va obrir més l’escola a les famílies sent un espai de trobada a les arribades i a les sortides, sobretot a l’hivern i a l’hora de donar de berenar als infants.

Tot i això, les mestres s’encarreguen, a través de l’observació del dia a dia, de detectar errors i reflexionar sobre els materials i aquelles necessitats que sorgeixen i, per tant, d’anar adaptant l’espai i comprovar com funciona millor pels seus infants.

2.       INTERROGANTS PER L’AUTOR

Quin altre espai de l’escola creieu que podríeu treure-li profit?

3.       COMENTARI PERSONAL

La idea d’anomenar a aquest espai “plaça” crec que és un encert perquè dona peu a moments per establir vincles afectius entre els infants. Al cap i a la fi, la plaça és aquell espai de trobada on les persones es relacionen i se senten acollides.

Per les famílies pot resultar l’espai on comunicar-se amb les professores en les entrades o les sortides i les aproparà més a la vida educativa dels seus fills i filles.

Considero que de vegades no li donem la suficient importància a alguns espais als quals els hi podem treure molt de profit pel desenvolupament dels infants.

4.       PARAULES CLAU

Comunitat

Projecte pedagògic

Arquitectura

Lloc de trobada

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...