LECTURA 3A
L’AVENTURA DE PENSAR
Enllaç1. Breu resum de la lectura
En aquesta lectura podem llegir de quina manera duen a terme un seguit de sessions de filosofia a una aula de quart de primària. La finalitat d'aquestes sessions és poder crear converses filosòfiques que acabin conduint a compartir informació i crear un pensament comú.
Posen molta èmfasi al fet de crear un bon clima, per tal que aquest sigui adequat i permeti estimular la creació de reflexions col·lectives que parteixin dels pensaments individuals. D'aquesta manera s'aconsegueix que els infants puguin "aprendre a pensar a partir de les reflexions dels altres".
Les sessions que s'exposen a l'article s'estructuren de la següent manera:
Sessió 1: serveix per establir les normes que s'hauran de complir a l'aula al llarg de les sessions.
Sessió 2: es fa una pluja d'idees sobre possibles temes d'una obra a partir de les conclusions que s'extreuen arran de veure la portada. Després es fa una lectura de la introducció per poder fer preguntes al respecte. Al final de la sessió, els infants escullen entre diverses ampolles (que estan plenes amb diverses quantitats d'aigua) aquella que representa millor la quantitat d'idees que havien aportat a la sessió.
Sessions posteriors: tenen l'objectiu de reflexionar sobre si els termes imaginació i fantasia són el mateix, si els agrada imaginar, entre altres aspectes que s'hi proposen a la pissarra.
Finalment, es destaca un fet curiós que exposa el fet que aquells alumnes que normalment són més tímids i insegurs, a les classes de filosofia acostumen a participar de manera més activa. Per permetre que aquest fet succeeixi, és important que els docents mostrin interès per allò que l'alumnat aporta.
2. Alguns interrogants que planteja i que formularíeu a l'autor
Quines estratègies podem emprar quan la participació de l’alumnat no és gaire activa?
3. Comentari personal
Després d'haver llegit aquest article, veig molt més possible treballar la filosofia amb infants d'edats més primerenques. Tot i que no sigui un treball que se centri a treballar teories de determinats autors, el fet d'iniciar la filosofia amb infants pot provocar que aquests vagin adquirint aquests coneixements de manera més gradual.
A més a més, a través de l'aprenentatge de la filosofia, els infants poden aprendre a donar el seu punt de vista i respectar el dels altres, fet que els permetrà crear un aprenentatge conjunt.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada