diumenge, 14 de maig del 2023

Lectura 4C: “Hablar: charlar, conversar y dialogar”

5a evidència escrita. “Hablar: charlar, conversar y dialogar”


Irene de Puig Olivé



Paraules clau: dialogar, conversar, pensament col·lectiu, escolta.


a)

En aquest article d’Irene de Puig Olivé s’argumenta sobre la importància de la parla durant l’etapa d’educació Infantil. L’autora assegura que els primers anys de vida (i l’etapa d’educació infantil) són clau per al desenvolupament de la parla de l’infant. Els infants fan sons des de ben petits a causa de la necessitat de comunicar-se amb la resta. El seu aprenentatge de la parla és molt ràpid i intuïtiu i, a través de l’intercanvi de sons amb els adults, aconsegueixen articular amb més claredat.

Per tant, segons Irene de Puig Olivé, el llenguatge oral és molt rellevant en l'educació infantil per tal de fomentar que els infants l’assoleixin correctament. Aquest fet és necessari donat que la llengua i el llenguatge oral són el principal instrument de comunicació i aprenentatge. Aprendre a parlar és també aprendre a raonar. I a través de la parla és com podem expressar els nostres pensaments, sentiments i idees.

És necessari, doncs, que a les escoles es pontenciï la parla dins les aules i activitats que impliquin el llenguatge oral. Aquesta exteriorització del pensament potencia el pensament col·lectiu i, consegüentment, la capacitat de debatre, qüestionar-se i autocorregir-se.

D’altra banda, és rellevant “estimular la capacitat de comprensió i expressió lingüística” (pàg. 12). És tan important aprendre a parlar com aprendre a escoltar. A adonar-se que hi ha més opinions, que ens podem equivocar i podem aprendre dels altres i que es poden extreure molts aprenentatges de la parla i els debats grupals, fomentant així passar del pensament individual al pensament col·lectiu.


b)

Després de la lectura d’aquest text em sorgeixen algunes preguntes que m’agradaria compartir amb l’autora, Irene de Puig Olivé. Trobo molt interessant i rellevant la temàtica de què es parla a l’article, però, ens podries donar alguns exemples d’activitats que coneixes que fomenten el pensament col·lectiu? I en infants de llar d’infants (que encara no tots parlen), com es podria dur a terme la pràctica de manera eficient?


c)

Per acabar, em plau compartir un fet de la meva experiència relacionat amb el text.

Durant la meva etapa d’escolarització a educació infantil no recordo cap activitat on es donés importància a l’oralitat dels infants, ni tan sols que féssim activitats grupals de parla per potenciar la nostra comunicació. Tal com es fa menció al text, trobo molt important que s’estimuli la parla en els infants des de ben petits per tal que la millorin, incorporin noves paraules, formin millor els enunciats i millorin la comunicació amb la resta de persones.

D’altra banda, considero que si en la meva escolarització s’hagués estimulat i valorat més la parla dels infants més tard no hauríem tingut tants problemes de llenguatge ni vergonya a l’hora de parlar davant dels companys o en públic. A més, trobo que, com a mínim fa uns anys, no es donava tanta importància a l’oralitat des de les escoles i, en conseqüència, ens trobem que avui dia existeixen moltes persones que encara els costa expressar-se amb claredat o que no tenen una bona pronúncia de certs sons.

És per tot això que considero que els centres educatius haurien de conscienciar-se de la importància de la parla i incorporar més activitats de comunicació i llenguatge a les aules, ja des dels primers anys de les criatures.


d)

Enllaç


 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...