diumenge, 14 de maig del 2023

Treball de l'autonomia

 

L'infant no és una petita persona adulta i no l’hem de tractar com a tal arreu del món. També deia que el coneixement que assoleixin dependrà del lloc on neixin, de la cultura pròpia del lloc on visquin, de l’educació que se’ls doni i de com se’ls doni aquesta educació, és a dir, de l’ambient que hi hagi al seu entorn i de les persones que les envoltin.

L’experimentació a l’aula
Per tal de fomentar l’autonomia en l’alumne i l’alumna, és important que hi hagi un ambient adequat, que es disposi de material preparat per a les seves necessitats, que sigui divers i, sobretot, real. Aquest espai és l’aula. A les aules del Montessori-Palau, hi tenim materials de vidre o de ceràmica. Són objectes fràgils i s’han de manipular amb delicadesa, perquè es trenquen, es poden vessar o abocar. Només mitjançant la manipulació i la pràctica, la criatura en traurà conclusions, les seves conclusions.

La nostra observació ens ha permès constatar que, així, la nena o el nen pren consciència d’allò que té entre mans. L’experimentació és bàsica, perquè l’infant es troba davant de conflictes i de dificultats que ha de resoldre per ell mateix o demanant ajuda a l’altra gent quan ho necessiti.

Materials autocorrectius
L’apreciació de l’error com a eina fonamental d’aprenentatge és una conducta psicològica que forma part de l’ambient de treball a l’aula i que cada criatura fa seva de bon començament. La totalitat dels materials utilitzats i de les activitats proposades tenen el control de l’error com a part del mateix treball, i el contrast esdevé molt evident per a l’infant.

La llibertat i l’autocontrol
Quan parlem de la llibertat, ens referim a fer i desfer, escollir, innovar, crear, compartir, etc. Ara bé, sempre contemplant uns límits i actuant amb respecte cap a un mateix i cap a l’altra gent. Per això, a les aules, hi ha consensuades unes quantes normes de convivència i de respecte cap a les persones que compartim
. Quan parlem de temps, ens referim als moments que l’infant vol dedicar a treballar per poder gaudir.

El treball

Des del punt de vista de la pedagogia Montessori, el treball està orientat a les capacitats del nen o de la nena i pensat només per a ell o ella. No deixa mai d’emocionar-nos el fet d’observar i viure les situacions següents a les aules. Un nen d’I5 li corda les sabates a un nen d’I3. Fins i tot, alguna vegada, les vol cordar a la guia o li vol lligar el davantal.

Obres l’armari on tens les teves coses i hi trobes un ram de flors que hi ha posat alguna criatura per donar-te una sorpresa.
Un infant ajuda a trobar una grafia a una companya o a un company més petit o de la mateixa edat que està confeccionant una paraula. Dos alumnes busquen conjuntament el resultat d’un problema de matemàtiques i comproven si és el correcte.
Quan a un nen se li aboca aigua, un altre nen agafa immediatament el pal de fregar per ajudar-lo a recollir-la.
Un nen es fa pipí i un altre de més gran, sota la nostra supervisió, l’ajuda a buscar-se la roba de recanvi.

Pedagogia, montessori, experimentar, diferent.

https://unsplash.com/es/s/fotos/ni%C3%B1os-jugando

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...