a) Breu
resum de la lectura
En aquest article, l'autora ens explica
com han evolucionat les sessions de filosofia amb el programa de Kio i Gus, en una aula de tercer de primària. En aquest text, l'autora
descriu el grup classe com "molt difícil" (Ors. M, 2009). Per aquesta raó la tutora del grup i la mestra
que portava la sessió de filosofia, havien de crear un ambient on els alumnes
poguessin pensar i dialogar durant tot el curs.
S'explica que en la primera sessió les mestres
porten una llum que reflecteix un mussol, que fa referència al savi. Les
mestres encenen la llum i apaguen les altres, fan que els alumnes seguin en
rotllana i tanquin els ulls una estona, acompanyant el moment amb una música
tranquil·la. A poc a poc, els alumnes van obrint els ulls i seguidament es van
encenent les llums de mica en mica. Amb aquesta estratègia, les mestres han
aconseguit crear un espai relaxat, que acompanya al diàleg i el raonament.
Seguidament, entre tots han escollit
"les normes de la filosofia", justificant el perquè. Això feia que
els alumnes raonessin la seva resposta i participessin en la sessió. La mestra
els hi va fer reflexionar sobre que era la imaginació i a poc a poc, els
alumnes van voler participar en aquest diàleg. Cadascú deia la seva, seguint el
torn de paraula.
Finalment, els alumnes van dibuixar el
que era per a ells la imaginació, per deixar esment de què havien après en
aquella sessió. Les mestres van preparar 3 ampolles d'aigua amb diferents mides
d'aigua cadascuna (poca aigua, la meitat d'aigua i omplerta). Amb aquesta
proposta, van fer que els infants escollin una ampolla, segons el nombre idees
que havien dit a la sessió. Això els va servir per poder reflexionar sobre la
seva participació en la sessió de filosofia.
Al final de l'article, s'explica que amb
aquestes sessions els alumnes, que menys participen en l'aula (parlant) se
senten més còmodes de participar en aquest tipus de sessions.
b) Alguns
interrogants que planteja i que formularíeu a l’autor
-
Quina
forma podem utilitzar per medià aquest diàlegs?
-
Quines
són les “conseqüències” si algú no compleix les normes de la filosofia?
c) Comentari
personal
Respecte a aquest article m'ha sorprès que els alumnes estiguessin
tan participatius en les sessions de filosofia. La manera en què la mestra
descriu les sessions, interpreto que els alumnes estaven amb ganes d'aquestes
classes. Em sorprèn perquè quan jo estudiava filosofia era tot el contrari, no
m'agradaven els temes que es tractaven, no intervenia en les sessions perquè no
entenia bé del que s'estava parlant. En canvi, els alumnes de tercer de
primària d'aquest article, parlen de temes interessant per a ells i elles,
tenen ganes de participar en els diàlegs a classe. Penso que és un bon avanç en
l'àmbit de l'educació, trobar la manera de què els alumnes els hi agradi la
filosofia.
D'altra banda, estic molt d'acord amb l'explicació final d'aquest
article, que parla sobre l'alta participació en les sessions per part de molts
alumnes. Fins i tot, dels alumnes que en altres classes els hi fa vergonya
posicionar-se o expressar el que pensen, en aquestes sessions sí que hi
participen. Em recorda a les sessions que fem de seminari, a la universitat, en
l'assignatura de Teories i pràctiques contemporànies en educació. Perquè
acompanya al diàleg i a raonar sobre temes que si ens interessen a l'alumat.
d) Paraules
clau: Filosofia,
imaginació, somiar, pensar, conversar
e) Imatge
FONT: Xarxanet.org
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada