dimecres, 3 de maig del 2023

LECTURA 3A: L'AVENTURA DE PENSAR

 

a)     Breu resum de la lectura

En aquest article, l'autora ens explica com han evolucionat les sessions de filosofia amb el programa de Kio i Gus, en una aula de tercer de primària. En aquest text, l'autora descriu el grup classe com "molt difícil" (Ors. M, 2009). Per aquesta raó la tutora del grup i la mestra que portava la sessió de filosofia, havien de crear un ambient on els alumnes poguessin pensar i dialogar durant tot el curs.


S'explica que en la primera sessió les mestres porten una llum que reflecteix un mussol, que fa referència al savi. Les mestres encenen la llum i apaguen les altres, fan que els alumnes seguin en rotllana i tanquin els ulls una estona, acompanyant el moment amb una música tranquil·la. A poc a poc, els alumnes van obrint els ulls i seguidament es van encenent les llums de mica en mica. Amb aquesta estratègia, les mestres han aconseguit crear un espai relaxat, que acompanya al diàleg i el raonament.

Seguidament, entre tots han escollit "les normes de la filosofia", justificant el perquè. Això feia que els alumnes raonessin la seva resposta i participessin en la sessió. La mestra els hi va fer reflexionar sobre que era la imaginació i a poc a poc, els alumnes van voler participar en aquest diàleg. Cadascú deia la seva, seguint el torn de paraula.

Finalment, els alumnes van dibuixar el que era per a ells la imaginació, per deixar esment de què havien après en aquella sessió. Les mestres van preparar 3 ampolles d'aigua amb diferents mides d'aigua cadascuna (poca aigua, la meitat d'aigua i omplerta). Amb aquesta proposta, van fer que els infants escollin una ampolla, segons el nombre idees que havien dit a la sessió. Això els va servir per poder reflexionar sobre la seva participació en la sessió de filosofia.

Al final de l'article, s'explica que amb aquestes sessions els alumnes, que menys participen en l'aula (parlant) se senten més còmodes de participar en aquest tipus de sessions.

b)    Alguns interrogants que planteja i que formularíeu a l’autor

-        Quina forma podem utilitzar per medià aquest diàlegs?

-        Quines són les “conseqüències” si algú no compleix les normes de la filosofia?

c)     Comentari personal

Respecte a aquest article m'ha sorprès que els alumnes estiguessin tan participatius en les sessions de filosofia. La manera en què la mestra descriu les sessions, interpreto que els alumnes estaven amb ganes d'aquestes classes. Em sorprèn perquè quan jo estudiava filosofia era tot el contrari, no m'agradaven els temes que es tractaven, no intervenia en les sessions perquè no entenia bé del que s'estava parlant. En canvi, els alumnes de tercer de primària d'aquest article, parlen de temes interessant per a ells i elles, tenen ganes de participar en els diàlegs a classe. Penso que és un bon avanç en l'àmbit de l'educació, trobar la manera de què els alumnes els hi agradi la filosofia.

D'altra banda, estic molt d'acord amb l'explicació final d'aquest article, que parla sobre l'alta participació en les sessions per part de molts alumnes. Fins i tot, dels alumnes que en altres classes els hi fa vergonya posicionar-se o expressar el que pensen, en aquestes sessions sí que hi participen. Em recorda a les sessions que fem de seminari, a la universitat, en l'assignatura de Teories i pràctiques contemporànies en educació. Perquè acompanya al diàleg i a raonar sobre temes que si ens interessen a l'alumat.

d)    Paraules clau: Filosofia, imaginació, somiar, pensar, conversar

e)     Imatge



FONT: Xarxanet.org

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...