1.
SÍNTESI
DE LA LECTURA
L’article
parla del curs acadèmic 1998-1999 d’un centre de Sevilla, on es va treballar a
partir d’un centre d’interès nomenat “El Pirata”.
La
investigació va sorgir a partir de l’interès que mostraven els infants sobre un
terrari que hi havia a l’escola i van veure que a partir d’allà podien
treballar els animals. Primerament, van parlar durant uns dies per concretar
que volien investigar sobre els animals i que farien amb la informació que
anaven recol·lectant. El professor els va donar un quadernet amb l’animal que
havien d’investigar. A més, van comptar amb la participació de les famílies.
Cada
infant seria el centre d’atenció d’un dia en concret amb el seu animal
pertinent, i a partir del treball individual (i el cooperatiu) anaven omplint
el seu quadern. Quan tots els infants havien exposat el seu animal es va
elaborar un quadern conjunt que es va entregar a la festa final.
Un dels
aspectes clau que es van valorar en l’anàlisi de l’experiència va ser la
participació de tots els infants en l’exposició del seu animal. L’elaboració
del quadernet tenia com a punt fort la rutina que es creava i que facilitava
l’autonomia, i encara que es va preveure que els infants acabessin avorrits per
aquesta rutina, l’entusiasme va persistir al llarg del temps.
D’altra
banda, encara que es van arribar a assolir alguns objectius com l’autonomia i
el desenvolupament personal i la comunicació i la representació, altre àmbit
com el medi físic i social que va portar als infants al coneixement de les
característiques bàsiques dels animals, classificacions simples, defensa dels
animals, etc, de vegades no es va profunditzar suficient per falta de temps.
L’autor
destaca quatre agents principals que van fer possible l’activitat:
-
La
implicació dels infants en l’activitat que la van veure atractiva i
interessant.
-
L’aprofitament
de l’egocentrisme infantil a l’hora de representar el seu propi animal.
-
L’exposició
i el quadernet que va permetre la coexistència de diferents nivells
d’aprenentatge.
-
El
suport de la família en el treball.
Com a
valoració final van pensar que hagués sigut més adient treballar un animal per
setmana perquè hagués donat la possibilitat de treballar-ho més en profunditat
i dissenyar models de treball que fossin creixent en dificultat, sobretot en
aspectes lògic-matemàtics.
Finalment,
van poder establir una seqüenciació de com treballar el centre d’interès des de
l’inici fins al seu final:
1.
La
comunicació amb la família per generar confiança i cooperació i, a la vegada,
l’elecció del tema a treballar a l’aula.
2.
El
treball a l’aula amb els seus corresponents passos.
3.
Un final
atractiu que donarà sentit al treball realitzat.
Finalment,
arriben a la conclusió que els centres d’interès són una forma vàlida de
treballar i desenvolupar els aspectes del currículum.
2.
PARAULES
CLAU
-
Centres
d’interès
-
Participació
-
Aprenentatge
-
Currículum
3.
COMENTARI
PERSONAL
Al llarg
de la meva etapa educativa, mai havia treballat a partir de centres d’interès,
sinó que ho fèiem de la manera tradicional, és a dir, a través de llibres de
text i classes teòriques. Quan vaig arribar a fer les pràctiques del primer
curs de la carrera vaig treballar per primer cop aquesta metodologia. A
l’escola on vaig estar els infants es feien una pregunta, com per exemple: “Per
què hi ha persones amb ulls de color clar i altres amb ulls de color fosc?”, a
partir d’aquí es duien a terme una sèrie d’activitats on es treballaven
diferents continguts com les ciències, les matemàtiques, la història...
A més,
comptaven amb l’ajuda dels pares que els hi proporcionaven informació, en el
cas d’aquest centre d’interès, un arbre genealògic amb el color d’ulls de la
família. Després es posaven en comú i s’arribaven a certes conclusions.
Durant tot
el procés d’aprenentatge es podia veure la il·lusió amb la qual treballaven els
infants, ja que es tractava d’un tema escollit per ells mateixos i, per tant,
del seu interès. Crec que és un bon mètode de treball perquè compta amb les
curiositats dels infants i la participació de les famílies, sense deixar de
costat el contingut del currículum.
4.
PREGUNTA
A L’AUTOR
Encara
que a través dels centres d’interès es poden treballar molts aspectes del currículum
creus que paral·lelament haurà continguts que s’hauran de treballar amb altra
metodologia?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada