Lectura 3B. Una plaça a l’escola, espais per a tothom i projecte de centre
Breu síntesi de la lectura:
L’article “Una plaça a l’escola, espais per a tothom i projecte de centre” parla sobre la importància de dissenyar les escoles com a espais inclusius i adaptats a les necessitats de tots els alumnes. Així mateix, aquests espais han de presentar l’escola (i comunicar els seus valors pedagògics) i cridar l’atenció per tal que tota la comunitat educativa senti que aquell espai és seu i el cuidi com a tal.
Aquesta sala té usos polivalents i la poden fer servir tots/es els i les alumnes, tant lactants com grans, sigui en moments diferents o en conjunt. Al principi es van oferir propostes com un menjador per un dels grups o un taller per tota l’escola, això va fer que es creés un marc de naturalitat, d’interès i de tranquil·litat i que no calgués la figura constant de l’educadora.
Pel que fa a les propostes, es van renovant i modificant a mesura que es veuen les utilitats dels diferents mobiliaris i l’ús que en fan els infants. D’aquesta manera, es treballa amb estructures més o menys estables, molts cops de metodologia pikleriana, sempre tenint cura dels materials, teixits i colors per tal que s’estableixi una harmonia en el conjunt de la plaça.
En relació amb les famílies, aquestes perceben l’atracció d’aquest espai cap als infants. “La plaça constitueix el lloc amable que se’ls ofereix, sempre amb la corresponsabilitat d’ús, per omplir els temps d’espera a l’hivern, el lloc on les famílies poden donar el berenar als seus fills i filles. En definitiva, la plaça els obre l’escola”.
Una proposta recent que es va fer (que formava part d’un projecte desenvolupat en col·laboració amb l’escola municipal de música Joaquín Maya, de Pamplona), va estar oferir música en directe a la plaça, fet que obria les portes de les aules per tal d’estar acompanyats d’aquesta.
Finalment, el concepte de plaça ha servit per examinar la feina de les educadores i reflexionar sobre tot allò que s’ofereix als infants, com s’ofereix i de quina manera han d’actuar les mestres. Fer-se l’escola seva i oberta a tothom.
Relació amb l’experiència personal:
Aquest article m’ha fet pensar en les pràctiques que vaig fer durant aquest mes de gener i part del febrer a una escola bressol de Barcelona on també hi havia una plaça just entrar per la porta.
Les educadores anomenaven aquesta sala com la SUM (sala d’usos múltiples), ja que tot l’alumnat podia gaudir de les propostes que s’hi instal·laven. En aquesta llar d’infants, cada setmana hi podem trobar una proposta diferent, molt lligada amb l’època de l’any en la qual ens trobem o les diferents festivitats que se celebren. A més a més, també s’hi instal·len materials piklerians que ajuden a desenvolupar el funcionament motor dels infants. Aquesta sala desperta molt l’interès per descobrir dels infants i, d’aquesta manera, comencen a conèixer el seu entorn i la seva cultura.
Tot i això, en aquesta escola no es donava l’oportunitat a la cohabitació per part de dos cursos diferents dins la SUM, sinó que cada tutora tenia un horari establert per poder fer ús de la sala. Durant aquesta estona, se’ls donava als infants total llibertat per poder experimentar amb els diversos materials que hi podien trobar i l’educadora quedava en un segon pla, no obstant això, aquesta es posava en un lloc estratègic (normalment al fons de la sala) per tal que l’alumnat no es quedés només amb aquells materials que tinguessin a prop, sinó que poguessin descobrir tota la varietat que se’ls oferia.
Considero que aquesta sala era molt beneficiosa, tant per l’alumnat que en podia gaudir com per l’escola, ja que la presentava d’una manera creativa, cuidada, curiosa, amable i acollidora.
Pregunta per conèixer més sobre el text:
Quan hi ha contacte, en aquesta sala, entre els lactants i els més grans, com es fa perquè els grans procurin pels més petits i puguin conversar els uns amb els altres?
Paraules clau:
Espais comuns i plurifuncionals
Identitat d’escola
Targeta de presentació
Comunicació
Lloc de trobada
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada