dilluns, 8 de maig del 2023

Lectura 3D - L'hort ecològic



Resum

L'article ens explica l'experiència d'una escola a Baiona. És una escola de tres unitats amb uns 60 alumnes en total. 

Durant el curs del 2014 - 2015, van transformar un petit espai en hort ecològic, un projecte que va tenir en compte la participació de tots els equips de l'escola:

  • Biblioteca: Contes i històries
  • Normalització lingüística: Etiquetatge amb els dos idiomes cooficials. 
  • TIC: Tauler al Symbaloo i Pinterest del centre i entrades periòdiques a la pàgina escolar.
  • Activitats complementàries i extraescolars: Magosto amb les famílies, temàtica de Carnestoltes, sortida a una granja didàctica, esmorzars saludables, sortida a la platja, etc. 


Tot el claustre participa en el disseny, desenvolupament i avaluació de les activitats. Tot l'alumnat és part de l'hort. 


La metodologia es basa en la experimentació i relacionar els coneixements que tenen. 

Fan varis grups i dins l'horari escolar hi ha un cop a la setmana que es destina a fer treballs sobre l'hort: regar, sembrar, abonar, neteja, compostatge, etc). També s'han fet treballs d'investigació dins l'aula, etc. 


Els agents implicats en el projecte són la comunitat escolar, l'entorn més immediat, representants de diverses associacions o empreses vinculades amb el medi ambient, famílies de l'escola, l'ajuntament, etc. 


Els valors que es desenvolupen són: respecte i cura de la naturalesa, el coneixement, el fet de disfrutar de la naturalesa, hàbits d'alimentació, possibilitats artístics, experimentar i investigar.


Familiarització sobre el vocabulari, les eines i la cura dels cultius.  


Educació ambiental de respecte al medi, comprensió de la interrelació dels éssers humans entre sí i amb la naturalesa. 


En aquest cas hi ha tres avaluacions: una sobre la feina del professorat, sobre el projecte i sobre l'alumnat. 

Per l'avaluació s'organitzen reunions per coordinar i valorar diferents parts, propostes, millores, etc.


Les conclusions són que fomentar l'hort ecològic és un recurs didàctic per promoure una alimentació sana i orgànica des de l'escola. 

  • Fomenta el consum de fruita i hortalisses.
  • Calendari d'esmorzars saludables.
  • Degustació de la fruita.
  • Creació i manteniment d'un hort.
  • Utilització de compostatge.


Freire, T, 2016, Una experiència d'hort escolar ecològic - Guix d'Infantil, 85, 38-40



Experiència


Com a experiència personal vull compartir com vaig viure l'hort ecològic de l'escola de pràctiques on vaig estar. Els infants disfrutaven del poc temps que hi podien dedicar.

 



Pregunta


Hi ha escoles que no tenen espai o recursos per un hort ecològic, què es suggeriria per a aquests casos?



Paraules clau

  • Salut
  • Hort
  • Infància
  • Naturalesa
  • Coneixement
  • Experiència

Lectura B - Una plaça a l'escola, espais per tothom i projecte de centre. 


Parla sobre la importància de dissenyar espais inclusius i adaptats a les necessitats de tothom i que aquests espais presentin l'escola, comuniquin els seus valors pedagògics. 


Aquests espais han de cridar l'atenció a tota la comunitat educativa perquè sentin que l'espai és seu i s'ha de cuidar com a tal. 


Se centre en una plaça a l'escola. Espai que connecti l'escola en general com a escola. 


Lectura C - Junts és més que la suma de tothom


Un espai on poder fer activitats tant individuals com en grup.

Tenen un espai perquè ells mateixos puguin mostrar les seves peculiaritats, poden ajuntar el coneixement d'uns i altres i potenciar la cooperació. 


Tenir en compte que hi ha infants que no són tant infants, són més de mirar i escoltar però també tenen preguntes, etc. 


Tenir en compte que no poden sorgir conflictes però evitar que aquests conflictes evolucionin a tensions majors. Controlar que hi hagi diàleg i control sobre aquestes situacions. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...