dilluns, 8 de maig del 2023

LECTURA 3C: Junts és més que la suma de tothom

Junts és més que la suma de tothom


  1. Breu síntesi de la lectura

La lectura ens parla de l’escola El martinet i com fomenta les relacions entre els infants de la comunitat de petits (3,4 i 5 anys) a través d’oferir espais on aquests puguin transitar i interactuar lliurement tant amb els companys i companyes com amb l’espai i els materials. 

Considera que permetre que els infants interactuïn és pensar en el seu benestar i que aquests aprenen més quan ho fan des de l'alegria i des de la voluntat tot relaciona.

Els espais són agradables, amables i alegres plens de possibilitats per a fer accions individuals o grupals. 

Continua dient que les mestres han observat que els alumnes interactuen a partir de torbades casuals i que s'agrupen amb el seu col·lectiu de referència, gènere on els diferents interessos que puguin tenir. 

Els moments que passen els infants en aquests espais els permeten mostrar la seva individualitat, amb això diuen que fumen de la idea que tots són iguals i donen espai a què cadascú brilli per si sol. Però a la vegada a part de la individualitat tots poden oferir les seves habilitats, coneixements i experiències que tenen per tal de construir un aprenentatge comú, aprenent els uns dels altres. Afegeixen que en aquest moment és quan potser prenen consciència que cadascú té un punt de vista diferent. 

Però també hem de tenir en compte que no tots els infants tenen un paper únicament actiu en aquests espais, també hi ha infants que adopten una actitud de mirar i escoltar, però ho fan a la vegada amb un paper també actiu, fent preguntes, suggeriments… Aquesta manera també és una per a aprendre i reconeixen que és molt important que els infants tinguin un temps per a observar-se. Però també hem de pensar en què poden sorgir conflictes i discussions, la lectura ens invita al fet que veiem aquestes com a una oportunitat per a donar pas a negociacions, aquestes els aportaran coneixements sobre els límits, la capacitat d'escolta, col·laboració i negociació. 

Per finalitzar afegir que tot el que s'explica a la lectura va acompanyat d'exemples reals que s'han viscut a l'escola amb diàlegs dels infants que han pogut captar les mestres. 



  1. Relació amb algun aspecte de la vida

Aquesta lectura m'ha fet recordar a les pràctiques de l'any passat, pel fet que al centre al qual vaig tenir l'oportunitat d'estar treballaven per projectes. Cada dia seien i parlaven sobre el projecte que estaven portant a terme aquell trimestre i debatien, es feien preguntes... El que em va agradar més i el que sobretot m'ha fet recordar la lectura, és que quan arribava el moment d'escollir que tractarien aquell trimestre tenien una estona per a seure en cercle totes i tots junts per a fer-se preguntes sense que la tutora digues res. Aleshores era molt divertit veure les preguntes que es feien cadascun i com anaven arribant a una conclusió conjuntament, per exemple van parlar del món i el van dibuixar. Uns dibuixaven tot ple d'aigua i Espanya, uns altres Espanya i Amèrica (pel fet que tenien familiars allà) aleshores era molt interessant veure com anaven debatent sobre el món, com era, perquè era rodó, i com anaven fent un coneixement compartit a partir de les seves pròpies experiències i del que veien a casa sense cap intervenció per part d'un adult. 


  1. Formular una pregunta que faríem a l’autor 

D'on va sorgir la idea de treball d'aquesta manera? D'experiències anteriors d'altres mestres o va ser una idea que va sorgir a partir d'alguna reunió de claustre…

  1. ⅗ paraules clau 

  • escoltar

  • comunicació

  • relacions 

  • ambients


Font:https://faros.hsjdbcn.org/ca/articulo/beneficis-treball-equip-junts-sarriba-mes-lluny 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...