Font: https://www.arabalears.cat/suplements/cub-cabanes-plaer-construir-habitar-espai-propi_1_4517362.html
L'article "Junts és més que la suma de tothom" de les autores Txell Fontanet i Olga Romera exposa un projecte de l'Escola El Martinet (Ripollet), el qual consisteix en l'establiment d'espais en els quals els alumnes de 3, 4 i 5 anys de l'escola puguin interrelacionar-se entre si (sense separar per edats), amb l'objectiu que aprenguin a partir de les diferents interaccions amb la resta d'infants.
Així, també es comparteixen converses dels infants que mostren com es crea aquest espai en el qual es desenvolupa un coneixement coconstructiu continu, a partir de la informació que comparteix un infant que té una habilitat a un altre que, en canvi, no la té, i que aprèn a partir de l'acció i la parla amb l'altre: "Quan, en aquestes edats, acció i conversa conviuen, una acció porta a una altra, una conversa porta a una acció i una acció, a una conversa i, així, els projectes es van enriquint amb l'acció i la conversa de cada membre."
A més, en aquests espais "d'interacció en grup", com esmenten les autores, aprenen que tenen un punt de vista, el qual es contraposa amb la resta. És la interacció amb els altres infants el que els fa veure que aquest existeix. A banda d'això, també s'adonen de les seves capacitats, aprenen a establir els seus límits, projectes i experiències i, aprenen, també a partir de compartir-ho, de la reacció de la resta i de les mateixes vivències dels altres.
Pel que respecta a la meva experiència, a les pràctiques d'aquest curs vaig estar a una escola bressol en la qual les tres classes d'infants d'1-2 i les quatre de 2-3, respectivament, en les que durant una estona també estan tots els infants junts, tant els de principis d'any com els més petitons i els deixen jugar entre les tres o quatre aules lliurement. No vaig viure l'experiència personalment, ja que jo estava de pràctiques a l'aula 0-1, però sí que em van explicar que és una proposta que els hi agrada molt als infants i que comporten molts moments d'interacció en els quals tenen l'oportunitat d'aprendre.
A més, se m'ha fet curiós que l'escola a la qual es fa referència a l'article estigui a un poble proper del meu, ja que no hi havia escoltat mai sobre aquest tipus de metodologia i em sembla prou curiós i innovador per la seva part.
Així, com a dubte per fer a les autores del text, considera preguntar: Creus que els infants que estiguin en una escola que empren aquesta metodologia, en el moment que hi siguin a altre centre, sigui per canvi d'etapa o altres motius, notaran un canvi molt significatiu? Això els hi afectaria negativament en el seu rendiment escolar?
Pel que fa a les paraules clau, trobo que aquestes son les més importants:
Comunitat
Comunicació
Interacció
Compartir
Converses
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada