dimarts, 9 de maig del 2023

TASCA 5. NENS FILÒSOFS

TASCA 5: ELS NENS FILÓSOFS

https://www.guiainfantil.com/articulos/educacion/aprendizaje/como-ensenar-a-los-ninos-a-debatir/


D1 “Pensar i parlar”

D2 “La filosofia”

D3 “Amic”

Preguntes

Algunes de les qüestions que es mostren en aquest primer fragment són:

  • Què significa pensar?

  • Es pot veure el que es pensa?

  • Com puc saber en què penses?


A través d’aquestes preguntes que es planteja als infants, es dóna peu a què reflexionin i participin. 

Les preguntes principals sobre les quals es parla en aquesta segona escena són:

  • Què és la filosofia?

  • Quines coses podeu fer? 

  • Què no podeu fer ara, però que després podreu fer? 


A mesura que es fan les preguntes, els infants participen o deixen de fer-ho. 

A l’últim fragment, hem pogut veure que les qüestions que es plantegen són: 

  • Què és un amic?

  • Com saps que són amics?

  • Als amics se’ls estima com a les parelles?

  • Es fan petons als amics?


Arran d’aquestes preguntes sorgeixen moltes més qüestions i reflexions. 

Respostes

  • “Surt alguna cosa per la boca”.


Són conscients què pensen i reflexionen amb el cap, però que no es pot veure. Els petits participen activament en aquesta conversa.

  • Reflexionar.

  • “Pensar”.

  • “Parlar”.


Al principi els nens van respondre amb aquestes tres respostes, però quan la mestra anava més enllà, no hi havia més feedback.

  • “Se'ls dóna la mà als amics”.

  • “Els amics són per jugar amb ells i les parelles són per fer petons”.


En general parlen i separen les amistats de la parella i de la família. Determinen quan es dóna un petó, a qui i quan es pot ser parella d’algú. 

Retorn

  • La parla és el trasllat del pensament.


En aquest fragment, la mestra va fent preguntes als infants sobre aquest tema en concret, i condueix la conversa de manera que els infants participen i expressen la seva opinió. 

Inicialment, la mestra pregunta: “Què és la filosofia?” En aquest moment els nens participaven i responien.


Després, va fer la següent pregunta: “Què sou incapaços de fer ara, però podríeu fer més tard?


Va ser en aquest moment quan va començar el silenci i la participació dels infants va desaparèixer. No sabien què respondre. La mestra diu “res de res” i “ha sigut molt llarg”.

L’educadora en veure que els infants se senten còmodes i participen en la conversa, continua fent-los preguntes envers aquest tema. 


Tot i això, hi ha alguns infants que desconnecten totalment. Fins i tot, tenen converses paral·leles entre ells mentre la resta dels companys parlen. 

Tema

El tema principal que es tracta en aquesta escena és envers el pensament, idees, l’expressió, la parla…

En aquesta pregunta, el tema principal que es volia tractar era la reflexió, però també va intentar fer-los reflexionar sobre les capacitats que tenen i de què són capaços en funció de la seva edat. 

El tema tractat són en general les relacions socials. Es parlava dels amics, la família (pares i germans), la parella… A més a més, la mestra va introduir l’amor i com de diferents pot ser amb la parella, els amics o la família. 

Reflexió posterior de les mestres

En general, la mestra es mostra contenta sobre com ha anat aquesta sessió i li explica a la seva companya com havia anat la classe: “Ha anat molt bé, han participat”.


A més, l’educadora se sorprèn amb les intervencions que fa un dels infants atès que mostra molt interès, capacitat argumentativa i parlava sobre “alguna cosa que tens al cap”. 


En aquesta segona pregunta, els infants no participaven gaire.

El motiu principal era que no coneixien gaire el tema de la "filosofia".


És per això, que no va haver-hi massa respostes, i per tant la interacció va ser molt curta i simple.

En aquest cas, no s’ha mostrat la reflexió posterior per part de la mestra. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...