divendres, 5 de maig del 2023

Lectura 3D. Una experiència d’hort escolar ecològic. Tamara Freire.

Font: https://escoles.fundesplai.org/blog/educacio-ambiental/5-maneres-de-fer-un-hort-escolar-al-pati/

a) Breu resum de la lectura

L’article “Una experiència d’hort escolar ecològic” se centra a exposar el projecte d’hort ecològic dut a terme per l’escola d’educació infantil O Areal. Per tal que el projecte sigui tot un èxit, la lectura ens diu que es té en compte la programació de tots els equips del centre (Freire, 2012, p.38).

A més a més, cal destacar que el claustre participa activament en el disseny, desenvolupament i avaluació de les activitats i l’alumnat és el veritable protagonista de l’hort ecològic tenint en compte que són ells qui coneixen com funciona l’hort i el posen en marxa mentre que aprenen nou vocabulari, eines i cures de conreu (Freire, 2012, pp.39-40).

Quant a la metodologia s’ha de dir que aquesta està basada en l’experimentació, atès que ofereix als infants experiències que els hi permet relacionar els coneixements previs amb altres de nous. Per generar aquests nous coneixements, des de l’escola fan diversos agrupaments d’infants dintre de l’horari escolar. D’altra banda, també aprofiten els esbarjos per fer grups amb diverses edats (infants de 3, 4 i 5 anys), ja que consideren que l’aprenentatge entre iguals és molt enriquidor (Freire, 2012, p.39).

En relació amb això, per potenciar el llenguatge oral, més enllà de les interaccions en grups reduïts, en aquest projecte els nens i nens realitzen una petita exposició sobre el que fan a l’hort a la resta de classes (Freire, 2012, p.39).

Per concloure, només cal dir que l’objectiu d’aquest projecte és treballar els valors de respecte i cura per la naturalesa, alhora que es treballa la cooperació, l’experimentació i investigació de manera globalitzada (Freire, 2012, p.40).

b) Alguns interrogants que planteja i que formularíeu a l’autor

En un moment de l’article es menciona que amb el projecte d’hort ecològic es fomenta el llenguatge oral. Aleshores la meva pregunta seria: quins beneficis aporta l’hort ecològic a l’aprenentatge de la llengua oral?

c) Comentari personal

Després d’aquesta lectura m’he adonat que el projecte d’hort escolar és molt beneficiós per al desenvolupament integral dels infants, considerant que amb la participació activa dels infants aconseguim que aquests treballin en equip, aprenguin hàbits saludables, desenvolupen el respecte per la naturalesa, etc.

Altrament, entenc perquè en l’actualitat moltes escoles duen a terme el projecte d’hort escolar perquè amb la interacció que es produeix entre el grup d’iguals es pot afavorir la parla. Per aquest motiu, m’hauria agradat que l’article hagués abordat de manera més extensa aquest aspecte, ja que com bé estic aprenent amb aquesta assignatura les converses a l’aula són crucials en l’escolarització i vida  dels infants.

d) Tres o cinc paraules clau

Les paraules clau d’aquesta lectura són: hort ecològic, experimentació i aprenentatge cooperatiu.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...