Breu síntesi de la lectura
Aquest article explica el projecte que es va dur a terme en una escola infantil situada en Baiona. El projecte consisteix a transformar un petit espai, deixat per l'hivernacle d'ampolles, en un hort ecològic. Tot el claustre participa en el disseny, desenvolupament i avaluació de les activitats i tot l'alumnat és part activa en el projecte de l'hort. A més, també trobem la participació de representants de diverses associacions i empreses vinculades al medi ambient així com de l'entorn més immediat de l'infant.
La metodologia està basada en l'experimentació i en les experiències que viuran cadascun dels infants. Serà a través de les seves vivències que es buscarà que puguin relacionar els coneixements que ja posseeixen amb els nous que volem que integrin. Però, per a generar aquests nous sabers vinculats a l'experiència, del centre s'incentiven diferents iniciatives dins de l'horari escolar: hi ha una sessió setmanal destinada a fer treballs específics de l'hort i treballs de recerca dins de l'aula. Així mateix, en l'horari de l'esbarjo s'elaboren grups mixtos perquè els nens puguin interactuar entre ells i aprenguin del seu grup d'iguals. Finalment, també es fomenta el llenguatge oral fora d'aquest petit grup, ja que es fan exposicions en les quals cadascun d'ells explica el que han fet a l'hort.
Respecte als objectius generals que persegueix aquest projecte, segons explica l'article, els podem dividir en tres: En primer lloc, busca despertar el sentit de la responsabilitat de tots els infants respecte al medi ambient. En segon lloc, treballa la conscienciació de la importància de l'alimentació saludable i sostenible. En últim lloc, aconsegueix aproximar a l'alumnat a l'observació i experimentació de la naturalesa.
Tanmateix, dins d'aquests objectius també es treballen diferents valors. D'una banda, es vol abordar el respecte i cura a la naturalesa així com conscienciar sobre les conseqüències negatives de certes actuacions dels humans. D'altra banda, es busca que els infants cooperin i aprenguin a treballar en equip.
Finalment, és molt important destacar com des del centre han elaborat un pla d'avaluació on es valora i investiga el treball fet tant del professorat com de l'alumnat. També, dins del pla d’avaluació es fan reunions periòdiques per mesurar la qualitat del projecte en si i poder coordinar accions de millora.
Relació d’algun aspecte rellevant amb una altra assignatura, experiència personal…
Recordo que el meu centre d'escolarització durant el segon cicle d'infantil i durant tota la primària tenia un hort ecològic. La cura de l'hort formava part d'una assignatura anomenada "projectes". En aquesta, no només cuidàvem l'hort sinó que fèiem diferents activitats. D’una banda, activitats dirigides a la conscienciació sobre la importància de respectar i cuidar la natura. D’altra banda, activitats de familiarització envers la cura dels cultius i les característiques de cadascun d'ells i hàbits nutricionals saludables.
Recordo com era una assignatura que m'agradava molt, ja que ens permetia sortir una estona i gaudir de l'aire lliure. A més, per cuidar de l’hort havíem de treballar en equip, fent que en cadascuna de les classes ens comuniquéssim i aprenguéssim els uns dels altres. Addicionalment, recordo com l'hort em va inculcar un valor molt important: la idea que per a obtenir resultats és necessari molt esforç, però també que el treball té una recompensa, ja que les setmanes de dedicació acabaven portant els seus fruits.
Formular una pregunta (dirigida a l’autor/a)
L'article menciona que el projecte inclou a més de la creació de l'hort ecològic la realització d'activitats específiques i d'investigació per poder fer possible els objectius i els valors que es volen aconseguir amb el projecte. Però, quina mena d'activitats podríem fer per arribar a assolir aquests objectius?
Seleccionar entre tres-cinc paraules clau del text
Educació mediambiental
Hort ecològic
Experimentació
Aprenentatge amb el grup d'iguals
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada