dimarts, 2 de maig del 2023

LECTURA 3D

 Lectura 3 → UNA EXPERIÈNCIA D’HORT ESCOLAR ECOLÒGIC

Síntesi lectura 

Aquesta lectura tracta sobre una escola d’uns 50 alumnes aproximadament que decideix transformar les ampolles de plàstic que feien servir a l’escola per construir un hivernacle. Posteriorment, aquest hivernacle el van convertir en un hort ecològic. 


Val a dir que tots els equips de l’escola han participat i col·laborat de forma activa amb l’elaboració del projecte. Els equips que han col·laborat han estat la biblioteca, per difondre articles sobre el tema en qüestió; la normalització lingüística, a l’hora de fer les etiquetes d’allò que plantaven; l’equip TIC, els infants han fet publicacions al blog sobre l’evolució de l’hort, i per últim, han fet sortides relacionades amb el medi ambient i l’alimentació saludable.


A banda dels diferents equips de l’escola, també hi ha hagut empreses i associacions que tracten el medi ambient que han col·laborat amb l’escola per fer més efectiu el projecte.

 

Ha estat un projecte basat en l’experimentació dels infants i per dur-lo a terme han fet petites activitats en grup dins l’horari com ara en hores que ja tenien destinades al projecte o a l’hora del pati. L’equip docent considera que l’aprenentatge entre iguals enriqueix més els infants. A més, més enllà de parlar entre els membres del grup, els fan fer una exposició oral perquè així expliquen què han fet a l’hort aquell dia i tothom queda assabentat. 


Amb aquest projecte pretenen potenciar els valors de respecte i cura per la naturalesa, ja que l’impacte de l’ésser humà provoca canvis irreversibles. A més, els infants prenen consciència sobre una alimentació saludable. 


Per avaluar el nou projecte han fet reunions en les quals han valorat diferents aspectes i han arribat a la conclusió que l’hort escolar aporta un aprenentatge transdisciplinari i global als infants. 


Al capdavall, l’hort escolar aporta un seguit de beneficis a l’infant, ja que l’aproxima a la naturalesa. Així, les mestres aprofiten l’avinentesa per oferir als alumnes un aprenentatge enriquidor, significatiu, basat en l’experiència i relacionat amb l’educació ambiental.  


Relació d’algun aspecte que ens sembli rellevant amb alguna assignatura o amb la vida personal 

Aquesta experiència té relació amb una assignatura que vam fer l’any passat. A “Mirem el món” vam dedicar un tema sobre els horts escolars i vaig poder ser conscient de tot el coneixement que aportava als infants. 


Un hort escolar ecològic va molt més enllà de conrear-lo, ja que s’ha d’explicar el perquè de l’hort, és a dir, perquè ens beneficia, què ens aporta i ens permet donar motius als infants del perquè és millor que no pas la fruita o la verdura que comprem al supermercat. Per tant, els podem explicar tots els problemes que hi ha actualment amb relació al canvi climàtic, amb relació a la qualitat de la feina dels pagesos i, amb relació al malbaratament alimentari. Així, podem introduir nous conceptes com el d’agroecologia, per fer referència al fet que el sistema alimentari és transdisciplinari i, a més a més, permet una transformació social i política. També podem introduir altres conceptes com el de sostenibilitat o el d’ecologia. 


Els infants amb l’hort poden veure tot el procés que es fa per plantar una llavor, el fruit que dona i què se’n fa de tots aquells residus orgànics que generem quotidianament. 


Amb tot, el fet d’experimentar-ho, els genera un aprenentatge integral en tots els àmbits i desenvolupen totes les competències a través d’una única qüestió que abasta totes les àrees. 


Pregunta: de quina manera es pot desenvolupar l’oral a través de l’hort escolar ecològic?


Paraules claus: reciclatge, alimentació saludable, hort ecològic, aprenentatge entre iguals i aprenentatge dialògic. 


A continuació deixo un enllaç interessant sobre com vincular l’hort escolar al currículum i posa de manifest tots els seus avantatges i beneficis per als infants.


                                                                           Font


Després de compartir amb les companyes les lectures he pogut conèixer diferents experiències i vivències per fomentar l’oral entre els alumnes. Les propostes que han explicat les companyes han estat les següents:


Primerament, la idea de “la plaça” que fa referència a un espai on els infants, les mestres i les famílies poden compartir experiències, inquietuds o dubtes. A més, destaca la idea de cuidar tots els espais, ja que tots els espais de l’escola són educatius i, per tant, poden generar aprenentatge en els infants. Així doncs, el vestíbul o els passadissos de l’escola també són agents educatius. Recordo que a la meva escola celebràvem la setmana cultura i durant una setmana preparàrem un projecte (cada any era diferent). Doncs el darrer dia d’aquella setmana l’exposàvem a les famílies i, per tant, el passadís s’omplia de paradetes per exposar el que havia elaborat cada grup. He posat aquest exemple perquè mostra clarament la idea d’aquesta lectura. 


Una altra idea que hem comentat ha estat relacionada també amb l’espai. Aquesta lectura ens explicava de quina manera havia de ser l’espai físic per afavorir la parla. Val a dir que ha de ser un espai que transmeti seguretat emocional i que sigui càlid per tal que els infants es vegin amb cor d’intervenir. A més, és un moment en el qual aprenen les normes del joc pel que fa a les interaccions socials i les accions que impliquen com ara saber escoltar activament i participar quan ens toca. 


La darrera idea que hem comentat ha estat el fet que els humans aprenem més fent i compartint amb els altres que de manera individual. És per això que és rellevant que els infants juguin entre ells, perquè s’ajunten en funció dels seus interessos i aprenen més que si ho fessin ells sols, atès que la idea que no té un la pot tenir un altre i entre tots aprenen. Partint d’aquest fet, es destaca la idea que “junts és més que la suma de tots” a l’hora de crear una idea o aprendre, en general. És, doncs, per aquesta raó, que anem consolidant el nostre coneixement i la manera en la qual som gràcies als altres com a éssers socials que som.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...