dilluns, 15 de maig del 2023

LECTURA 4 A: EL TREBALL DE L'AUTONOMIA DELS 3 ALS 6 ANYS

 LECTURA 4 A: El treball de l’autonomia dels 3 als 6 anys

a.     Breu resum de la lectura

En aquest article s'explica la metodologia que utilitza l'escola Montessori-Palau. En aquesta escola, com indica el seu nom, treballen amb la metodologia de Maria Montessori. Les mestres són guies de l'aprenentatge dels seus alumnes, no els hi ensenyen l'aprenentatge sinó que els guien cap a ell. La funció de les mestres és ensenyar-los el més bàsic, perquè ells mateixos continuïn amb descobrint aquest aprenentatge. Les mestres han de partir dels coneixements bàsics de cada infant, perquè cadascú té unes experiències i unes vivències diferents.

També és molt important el tipus de materials que s'utilitzen en aquestes metodologies. Els materials que s'utilitzen són neutres i fàcils de manipular, perquè els infants els hi puguin donar la funció que vulguin. De la mateixa manera, que el temps és un factor molt important, cada infant té uns temps personals, per experimentar, fallar, reflexionar sobre el que ha après,... i no poden fer que els infants parin d'experimentar i manipular en qualsevol moment, perquè podem fer que aquest aprenentatge no es torni a efectuar.

L'autonomia és la base d'aquesta metodologia. Els infants han de ser autònoms en els màxims sentits de la seva vida, per tant, en aquesta metodologia es fomenta molt que l'infant sigui autònom.

En l'article s'expliquen diferents exemples de la vida quotidiana a l'aula en l'escola Montessori-Palau: Un nen d'I5 li corda les sabates a un nen d'I3. Fins i tot, alguna vegada, les vol cordar a la guia o li vol lligar el davantal. (Blanch. D & March. L, 2013)
En aquest exemple podem veure l'autonomia de l'infant d'I5, quan aprèn a cordar les sabates, vol ajudar a tothom a fer-ho, per demostrar l'aprenentatge que ha fet.

b.     Alguns interrogants que planteja i que formularíeu a l’autor

-        És fàcil fer de guiar com a mestra?

-        Que els infants de diferents edats estiguin tots junts, té algun inconvenient?

c.     Comentari personal

En una de les assignatures de la universitat, vam tractar Montessori en més profunditat, fins i tot, vam veure la pel·lícula de la seva vida. En aquella sessió, vaig poder aprendre la importància de confiar que els infants poden fer el que vulguin de manera autònoma. És cert, que al principi podran fallar, però amb la pràctica, la manipulació i l'experimentació, són capaços d'aprendre autònomament el que volen. Veure la pel·lícula de la vida de Maria Montessori, em va posar la pell de gallina, perquè els infants més desfavorits, volien algú que creies en ells i Montessori ho va fer.
La importància del temps la vaig poder veure, en els meus alumnes de l'any passat d'I2 (era tutora d'una classe d'I2). Els infants estaven aprenent a posar-se la jaqueta d'una forma especial (posar-la a terra i els infants fiquen les mans a les mànigues de la jaqueta i l'aixequen) alguns infants només van necessitar una demostració per estendre-ho i fer-ho. En canvi, altres van necessitar diverses demostracions, per entendre aquest aprenentatge. Si com a mestra, els hi hagués posat la jaqueta, sense deixar-los manipular-la, els hi hauria costat molt aprendre aquesta tècnica.

d.     Paraules clau: metodologia Montessori, autonomia, respectar el temps, manipular, experimentar

e.     Imatge



FONT: Goméz. L, 2018. Revista: Ser Padres https://www.serpadres.es/educacion/1466.html

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...