LECTURA 4 A: El treball de l’autonomia dels 3 als 6 anys
a.
Breu resum de la lectura
En aquest article s'explica la
metodologia que utilitza l'escola Montessori-Palau. En aquesta escola, com
indica el seu nom, treballen amb la metodologia de Maria Montessori. Les
mestres són guies de l'aprenentatge dels seus alumnes, no els hi ensenyen
l'aprenentatge sinó que els guien cap a ell. La funció de les mestres és
ensenyar-los el més bàsic, perquè ells mateixos continuïn amb descobrint aquest aprenentatge. Les mestres han de partir dels
coneixements bàsics de cada infant, perquè cadascú té unes experiències i unes
vivències diferents.
També és molt important el tipus de
materials que s'utilitzen en aquestes metodologies. Els materials que s'utilitzen són neutres i fàcils de manipular, perquè els infants
els hi puguin donar la funció que vulguin. De la mateixa manera, que el temps
és un factor molt important, cada infant té uns temps personals, per experimentar, fallar,
reflexionar sobre el que ha après,... i no poden fer que els infants parin d'experimentar i
manipular en qualsevol moment, perquè podem fer que aquest aprenentatge no es
torni a efectuar.
L'autonomia és la base d'aquesta
metodologia. Els infants han de ser autònoms en els màxims sentits de la seva
vida, per tant, en aquesta metodologia es fomenta molt que l'infant sigui
autònom.
En l'article s'expliquen diferents
exemples de la vida quotidiana a l'aula en l'escola Montessori-Palau: Un nen
d'I5 li corda les sabates a un nen d'I3. Fins i tot, alguna vegada, les vol
cordar a la guia o li vol lligar el davantal. (Blanch. D & March. L, 2013)
En aquest exemple podem veure l'autonomia de
l'infant d'I5, quan aprèn a cordar les sabates, vol ajudar a tothom a fer-ho,
per demostrar l'aprenentatge que ha fet.
b.
Alguns interrogants que
planteja i que formularíeu a l’autor
-
És
fàcil fer de guiar com a mestra?
-
Que
els infants de diferents edats estiguin tots junts, té algun inconvenient?
c.
Comentari personal
En una de les assignatures de la
universitat, vam tractar Montessori en més profunditat, fins i tot, vam veure
la pel·lícula de la seva vida. En aquella sessió, vaig poder aprendre la
importància de confiar que els infants poden fer el que vulguin de manera
autònoma. És cert, que al principi podran fallar, però amb la pràctica, la
manipulació i l'experimentació, són capaços d'aprendre autònomament el que
volen. Veure la pel·lícula de la vida de Maria Montessori, em va posar la pell
de gallina, perquè els infants més desfavorits, volien algú que creies en ells
i Montessori ho va fer.
La importància del temps la vaig poder veure, en
els meus alumnes de l'any passat d'I2 (era tutora d'una classe d'I2). Els
infants estaven aprenent a posar-se la jaqueta d'una forma especial (posar-la a
terra i els infants fiquen les mans a les mànigues de la jaqueta i l'aixequen)
alguns infants només van necessitar una demostració per estendre-ho i fer-ho.
En canvi, altres van necessitar diverses demostracions, per entendre aquest
aprenentatge. Si com a mestra, els hi hagués posat la jaqueta, sense deixar-los
manipular-la, els hi hauria costat molt aprendre aquesta tècnica.
d.
Paraules clau: metodologia Montessori,
autonomia, respectar el temps, manipular, experimentar
e.
Imatge
FONT: Goméz. L,
2018. Revista: Ser Padres https://www.serpadres.es/educacion/1466.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada