dilluns, 15 de maig del 2023

TASCA 5 - Nens filòsofs

 

 

D1

“Pensar”

D2

“Filosofia”

D3

“Què és un amic”

Preguntes

La mestra introdueix el tema amb unes titelles que criden l’atenció dels infants. A l'inici, són elles les que els hi pregunten als infants que és el que tenen al cap?

A continuació, la mestra va fent diferents preguntes i en funció de les respostes dels infants ella segueix la seva explicació. La mestra fa preguntes concretes, prevenint el que creu que contestaran els infants.

La mestra tota l’estona fa la mateixa pregunta, sense variar.

La mestra planteja una primera pregunta: “Què és un amic?”. A mesura que avança la sessió, la mestra va fent diferents preguntes a mesura que els infants van explicant les seves experiències.

Respostes

En aquesta escena hi ha participació i interacció per part dels infants. La majoria d’ells i elles contesten a les diferents preguntes que va fent la mestra. I sembla que responen el que la mestra vol que diguin.

Els alumnes no responen. No hi ha participació per part dels alumnes a l’hora de contestar les preguntes. Els infants no saben què dir.

Els alumnes participen més que en l’última sessió perquè el d’avui és un tema més proper al seu dia a dia. No és tan abstracte i tenen experiències pròpies per explicar.

Retorn

S’observa com hi ha molta connexió entre les respostes dels alumnes i les preguntes de la mestra. Això fa que ella pugui anar construint i dirigint la conversa cap a on ella vol en funció de les respostes. Totes les respostes són vistes com a vàlides.

La mestra no sap com gestionar el fet que els alumnes no contestin, però, tot i això, continua formulant la mateixa pregunta. Segurament la pregunta és massa complexa, i per això no contesten. No hi ha concreció, és una tema massa abstracte pels infants.

El fet que les preguntes estiguin relacionades amb la vida dels infants i la seva gran participació ajuda a la mestra a concretar les pròximes preguntes que fa gràcies a les experiències dels infants.

Tema

La capacitat de reflexionar i pensar

Sabem què pensem perquè parlem

La filosofia i la capacitat de reflexionar

L’amistat i l’amor

Reflexió posterior de les mestres

Les mestres comenten que els pares estaven ansiosos per saber com havia anat la primera sessió. La mestra que ha fet la classe comenta com s’ha desenvolupat i destaca alguns comentaris d’alguns dels infants. Afegeix que l’intercanvi ha sigut interessant, la idea de parla i la reflexió.

En sortir al pati es veu com la mestra li explica a una altra companya que en aquesta sessió no han pogut fer res de res. Afegeix que ha sigut molt desestabilitzador, que s'ha allargat massa i que no ha aconseguit treure'ls res. Tot i que ella estava convençuda que els infants dirien alguna cosa, tots estaven en blanc i no tenien res a dir.

En aquest fragment no es mostra la reflexió posterior de les mestres. Tot i això, podem relacionar que pot ser que la mestra vagi fent una reflexió interior perquè podem veure com al vídeo va fent preguntes als infants en funció al que van  contestant els infants. Per tant, la mestra pensa en funció als interessos d’ells.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...