diumenge, 14 de maig del 2023

LECTURA 4C- HABLAR: CHARLAR, CONVERSAR, DIALOGAR

HABLAR: CHARLAR , CONVERSAR, DIALOGAR

 

Síntesi de la lectura:

L’article escrit per la Irene de Puig Olivé tracta sobre la importància que té l’etapa de l’educació infantil per l’aprenentatge de la llengua per l’estructuració del pensament de l’infant.

Al principi de l’article la Irene esmenta que els infants es comuniquen des de ben petits i petites  i que gràcies a la interacció amb la resta els ajuda a introduir-se amb la parla. Aquest procés és un aprenentatge intuïtiu i ràpid basat en repeticions i proves que al final permetran a l’infant explicitar el que pensa i sent.  L’autora considera que tant la llengua com el pensament van units.  I esmenta que els infants poden passar del pensament espontani al pensament reflexiu i de la conversa al diàleg.

En el primer cas, la Irene menciona que treballar l’oralitat i la conversa a l’aula és essencial per poder passar del pensament espontani i involuntari a un pensament més conscient i reflexiu. El pensament reflexiu permet autonomia, raonabilitat i capacitat crítica per part de l’infant perquè això passi és necessari que hi hagi un espai pedagògic on els infants pensin en grup, comparteixin idees i opinions i puguin veure els punts de vista dels altres i això està demostrat que és eficaç. Esmenta que això es pot afavorir mitjançant diverses activitats que permetin construir el seu propi diàleg. D’aquí passem a la idea d’anar de la conversa al diàleg. Menciona sobre com és conversar, que és una activitat de caràcter interactiu que s’organitza en forma de torns de paraula que deriven al diàleg i diu que als 4 o 5 anys els infants ja poden iniciar-se en el diàleg. 

La Irene tracta sobre quins passos són necessaris a seguir en l’educació infantil per fomentar la parla.

  1. Crear un ambient que fomenti la comunicació verbal com no verbal .
  2. Provocar intervencions amb preguntes obertes en la comunicació dels infants
  3. Seleccionar recursos potents que sorprenguin els infants. Com poden ser contes o poesia.

Per acabar, menciona que és important estimular la capacitat de comprensió i expressió lingüística dels infants. I que aprendre a parlar bé, conversar i dialogar és una tasca essencial del sistema educatiu. Els infants si aprenen a parlar i escoltar tindran més facilitats per la lectura i escriptura.

Relació d’algun aspecte rellevant de l’article, de l’assignatura o experiència personal.

En relació amb la meva experiència escolar jo sí que he treballat el diàleg i la conversa sobretot a primària. Teníem moments i espais per parlar a classe. Hi havia moments on parlàvem del que havíem fet el cap de setmana o de coses que ens inquietaven i la mestra sempre ens deixava parlar entre nosaltres. També quan llegíem un conte sempre ens feia preguntes per nosaltres relacionar i pensar sobre el que havíem llegit. O fins i tot, relacionàvem el que passava en la nostra vida amb el conte. També a casa meva s'ha fomentat moltíssim la parla i la conversa perquè, i per això considero que soc una persona molt extravertida perquè no em fa vergonya parlar gràcies al treball que hi ha hagut tant a casa com a l'escola.

Pregunta a l’autora:

Quines consideres que són les propostes més adients i que millor funcionin per treballar el diàleg i la conversa pels infants de 5 anys?  Què passa si a casa no fomenten la conversa i el diàleg i només ho fan a l’escola?

Paraules clau:

  • Llengua
  • Diàleg
  • Conversa
  • Pensament reflexiu
  • Conversa




                                Font extreta de: https://www.pngegg.com/es/png-zgdff
 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...