divendres, 12 de maig del 2023

LECTURA 4 C: HABLAR: CHARLAR, CONVERSAR Y DIALOGAR

La idea principal d'aquest text és que la bona capacitat de parla i diàleg influeix diractemnt en el sistema educatiu. El llenguatge permet el pensament abstracte superior que desenvolupem els humans. Per tant, el llenguatge i el pensament  estan estretament units formant part del procés de coneixement. Gràcies al llenguatge podem pensar i la llengua que parlem modela el nostre pensament. 

Per aquest motiu, s’explica la rellevància de l’etapa infantil per a l’aprenentatge de la llengua, que comporta una estructuració del pensament. Per aconseguir-ho, és necessari ajudar als infants a passat de la parla com a manifestació oral a conversar durant un diàleg comunicatiu.  

Des de petits, els infants es comuniquen relacionant-se amb la resta. De fet, la conversa necessita aquesta interacció amb altres persones, ja que d’aquesta manera aprenen a expressar les seves emocions, comprendre a l’altre i emprar el llenguatge no verbal (gesticulació, signes...)  i verbal (sons guturals). L’aprenentatge d’aquests sons és intuïtiu i ràpid i s’aprèn a base d’imitació dels adults. Quan es van fent grans, van construint frases fins a arribar a construir un discurs i parlar de manera fluida. 

Per tant, el llenguatge oral té molt pes durant aquesta etapa donat que és l’instrument essencial per aprendre. Gràcies a la verbalització els infants poden explicar vivències i  explicitar els seus sentiments i idees, de manera que configuren la seva identitat personal. Com a resultat, aprendre a parlar comporta aprendre a raonar. 

Com a mestres d‘educació infantil, hem de posar els infants directament en una conversa per tal que coneguin en què consisteix, i es fixin i escoltin a la resta i siguin conscients del fil conductor del missatge o tema del diàleg. No es tracta d’una mesura fàcil, ja que té alts i baixos. Per fer-ho de manera òptima cal seguir tres passos: 

  • Crear un ambient que faciliti la comunicació verbal i no verbal afavorint el desenvolupament intel·lectual dels infants. 
  • Provocar intervencions en les sessions de conversa a través de preguntes obertes.
  • Emprar recursos originals que deixin perplexes als infants com l’art,  la poesia, els contes, entre d’altres. 

Així mateix, són necessaris diferents deures: 

• Deure ètic per fomentar la capacitat de raonament dels infants. 

• Deure estètic per tal que aprenguin a gaudir emprant les paraules, fent un ús adequat d’aquestes. 

• Deure de justícia perquè a l’escola els infants aprenen bé una o més llengües i on es poden compensar aquelles mancances procedents d’entorns familiars desfavorables

Pel que fa a les paraules clau d'aquesta lectura podem dir que es troben les següents: parla, diàleg, llengua, llenguatge i oralitat.

Algunes preguntes que formularia a les autores serien les següents:

• Consideres que el desenvolupament de la parla oral és més significatiu dins l’entorn escolar o dins d’altres contextos diferents com el social o el familiar? 

• Què diries que influeix més a l’hora de desenvolupar la parla, la imitació dels infants per part dels adults o la interacció dels nens i nenes amb el seu grup d’iguals? 

 

Personalment, voldria establir una relació  entre una de les idees que explica el text i una situació personal viscuda durant el pràcticum II. Durant les pràctiques, vaig observar com un infant d’un any i mig era capaç de reproduir (sense pronunciar correctament la paraula) una paraula, en aquest cas “pe” (pez) un cop observa la imatge del peix al conte. Un dia, quan la mare el va recollir, es va produir la mateixa situació, el nen agafava el conte, veia el peix i deia “pe” “pe” assenyalant amb el dit la imatge. La mare, ens va dir que ella llegia a casa amb el nen el conte. Podem dir que el nen és capaç de reproduir una paraula que escolta per part de la mare o el pare quan li expliquen el conte. Tenint en compte que es tracta d’una família castellanoparlant, la paraula que l’infant escolta es “pez” i ell imita els sons o paraula que escolta de l’adult, contretament dels seus pares, dient “pe”. A llarg termini, l’infant anirà construint frases  per desenvolupar la parla.  


Cómo hablan y escuchan los niños según su edad
https://www.guiainfantil.com/1474/como-hablan-y-escuchan-los-ninos-segun-su-edad.html

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...