divendres, 12 de maig del 2023

Lectura 4C

Hablar: Charlar, conversar y dialogar – Irene Puig Oliver 

Aquest article tracta la importància del llenguatge a l’etapa d’educació infantil. Com a éssers socials que som, des de ben petits ens comuniquem amb sons, gestos... fins que comencem a configurar el llenguatge, mitjançant la imitació als adults, i anem sent capaços de dir paraules i a poc a poc anem construint frases. 

El text destaca el fet que gràcies al llenguatge construïm el pensament, és a dir, quan pensem també utilitzem el llenguatge, ja que es crea un monòleg intern amb nosaltres mateixos amb el qual es pot expressar el que es pensa i se sent. 
El títol ens suggereix tres “tipus” de parla en el context educatiu: xerrar, conversar i dialogar. Tot i semblar sinònims l'article matisa en els tres conceptes per tal de veure’n les diferències. 

Xerrar és una acció espontània, és a dir, els infants poden anar dient coses que se li passen pel cap en moments en els quals senten la necessitat d’intervenir, sense necessitat de ser respostes molt estructurades. Però parlar no és només anar dient paraules soltes, sinó aprendre a raonar i tenir un sentit crític. Per tal d’aconseguir un pensament reflexiu, en canvi, cal dialogar. El diàleg es refereix a parlar en grup, compartir idees, pensaments, opinions, cosa que també implica saber escoltar i respectar altres punts de vista i poder conviure amb aquests. 

Recordo que quan era petita els mestres sempre ens deien que abans de parlar havíem de pensar el que anàvem a dir, per tal que la nostra intervenció fos més rica i que estigués més treballada. Això ens ajudava a construir la frase que volíem dir i després verbalitzar-la. 

Per últim, conversar és interactiu i afavoreix les relacions humanes com l'amistat, la convivència, les interaccions... Conversar és una activitat en si mateixa i té una finalitat social, de fet, el seu origen etimològic es podria traduir a "tractar junts un mateix tema". 

A més, cal destacar que parlar és clau per no arribar a la violència. Com a monitora de menjador, en moltes ocasions em trobo amb infants que no troben paraules per expressar els seus sentiments, i quan si estan molt enfadats opten per la violència. Quan es dona aquesta situació el que s'ha de fer és parar a l’infant i parlar amb ell per tal d’ajudar-lo a expressar-se amb paraules. Un cop fet això, els infants es senten molt més descarregats i fins i tot arriben a parlar amb el company amb el qual han tingut el problema per poder solucionar-ho. 

Per tot això, és important potenciar l'expressió oral a l'escola, no només per afavorir al desenvolupament lingüístic curricular, sinó també per ensenyar valors com el respecte i la tolerància, així com desenvolupar el sentit crític de cada alumne. 

Pregunta: Els infants podrien aprendre el llenguatge sense un referent adult? 

Paraules clau: expressar, pensar, convivència, diversitat i interactuar.





Font: https://faros.hsjdbcn.org/ca/articulo/nens-bilingues-poliglotes-avantatges-inconvenients

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...