dilluns, 15 de maig del 2023

LECTURA 4A: EL TREBALL DE L’AUTONOMIA DELS 3 ALS 6 ANYS

 

EL TREBALL DE L’AUTONOMIA DELS 3 ALS 6 ANYS – DOLORS BLANCH, LEONOR MARCH

El text que he llegit, tracta sobre com es treballa l'autonomia dels 3 als 6 anys. Ens proporciona un seguit de punts claus o estratègies per fomentar l'autonomia de manera afectiva. El text parteix del fet que, a l'aula, l'infant és el protagonista. Maria Montessori, ens explica que totes les criatures tenen les mateixes ganes d'aprendre, només necessitem crear il·lusió en els infants perquè aprenguin. Haurem de crear un ambient segur i adequat. Un entorn on cada mestra que entri a l'aula sigui una guia, deixant enrere l'autoritat. Nosaltres observarem i serem el seu referent que fomentarà els valors bàsics: el respecte a l'altra gent, l'oferiment d'ajuda, l'acceptació de les altres persones i l'acceptació dels seus propis errors. Un material preparat per a les seves necessitats i, sobretot, real. Això vol dir, que utilitzarem materials de vidre, ceràmics, etc. Que podem trobar a la vida quotidiana de les persones, ja que això farà que tinguin cura dels materials sensibles i preguin consciència del que tenen a les mans, creant així que es responsabilitzin dels seus propis actes. L'experimentació és clau perquè l'infant aprengui a resoldre els conflictes per ell mateix o a demanar ajuda quan la necessiti.

Un altre punt clau és la llibertat i l'autocontrol, sempre que hi hagi uns límits i s'actuï amb respecte. A les aules, al principi de curs sempre es pacten un seguit de normes que ajudaran al fet que hi hagi una bona convivència amb l'objectiu que els infants a través de capacitats com la creativitat, l'espontaneïtat, experimentació, etc. porti a respectar el treball de la resta de companys i busqui cuidar l'aula sense ser egoista.

Pel que respecta a la quantitat de temps que es dedica a fer el treball Montessori és de tres hores seguides als matins, però també aprenen a la tarda. Cada infant necessita el seu temps perquè pugui fer un treball, i perquè pugui repetir-lo i millorar-lo tot el que vulgui per això un altre punt clau és el temps.

Pel que fa a la meva experiència professional, vaig conèixer una escola bressol fent de suport a les mestres durant el procés de familiarització. El que havia de fer era observar, guiar als infants perquè coneguin l'aula i anar recollint les zones utilitzades pels infants perquè quan arribes un altre infant pogués utilitzar la proposta de material. Vaig quedar molt impactada de l'autonomia que anaven mostrant els infants des del primer dia. Es notava molt la diferència en aquells infants de nova incorporació amb la dels altres. Tenien materials de fusta, tot estava a l'altura dels infants i podies trobar qualsevol cosa que hi ha a casa. Sobretot volien evitar les joguines de plàstic o les típiques de dibuixos. Comparat amb la meva experiència en altres escoles bressol, em va agradar la metodologia emprada, ja que en les altres havien de fer el que els marcava el currículum sense importar que volien els infants perquè això esperaven els pares.

Paraules clau: experimentació, autocorrecció, temps, llibertat, autocontrol i treball.

Pregunta: A les aules, sempre s’espera que els infants portin a terme un projecte o creïn treballs per portar-los a casa i que les famílies vegin el que es fa. Com podem proposar una activitat o crear un treball que ha de ser pautat des d’una part més observacional i deixant a l’infant lliure? S’espera que tots els infants portin el mateix treball, obligant-los a fer una cosa que potser no volen en aquell moment.

        FONT: PEQUEfelicidad: UNA MAÑANA EN UN CENTRO MONTESSORI



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...