dilluns, 15 de maig del 2023

Lectura 4C: Hablar, charlar, conversar y dialogar

FITXA 4: QUARTA EVIDÈNCIA ESCRITA 

Nom i cognoms de l’alumne: Laia Palau Antoja 

Titulació: Grau en Educació Infantil 

Curs: 2n (2022 - 2023) 

Assignatura: Didàctica de la Llengua Oral en Educació Infantil 

Grup: 62 / Seminari: C 

Professorat: Xavier Fontich i Dolors Masats  

Article: de Puig Olivé, I. (2021) Hablar, charlar, conversar y dialogar. Aula de infantil, 10,9-12.file:///C:/Users/Usuari/AppData/Local/Microsoft/Windows/INetCache/IE/N4TTA5VB/Hablar-charlar-conversar-dialogar-IRENE-DE-PUIG[2].pdf 

Resum de l’article: 

Aquest article va ser escrit per Irene de Puig Olivé on parla sobre la importància que té la llengua i la parla en l’etapa d’educació infantil.  

El text exposa la importància d’acompanyar els infants, en aquesta etapa, a passar de la parla com una manifestació purament oral, a poder utilitzar-la per una conversa interactiva i, així, tenir un diàleg comunicatiu entre els seus iguals o entre infant-adult.  

Tot infant des de ben petit es comunica a través de sons, plors, somriures... és a mesura que va interactuant amb els adults que aprèn a articular amb més claredat. El seu aprenentatge és molt ràpid i intuïtiu, però cal fer esment que tot varia en funció del ritme de cada infant.  

Segons l’autora, el llenguatge oral és molt important en aquesta etapa, ja que és l’eina d’aprenentatge per excel·lència. És a través de la llengua oral que l’infant podrà expressar el que sent i pensa, perquè aprendre a parlar va més enllà de comunicar-se i d’expressar-se. 

És crucial que des de les escoles es fomenti la parla i que es dissenyin activitats que impliquin utilitzar el llenguatge oral, el diàleg i la conversa perquè això fa que l’infant hagi de tenir una bona escolta activa per poder continuar parlant seguint un mateix fil conductor. Aprenem fent.  

És necessari, doncs, que cal tal com diu Irene de Puig Olivé, potenciar l’aprenentatge de la parla, la conversa i el diàleg en les aules, perquè si els infants aprenen a parlar bé, estaran aprenent a escoltar i, per tant, els hi estarem facilitant el procés d’aprendre a llegir i escriure. 

Connectem l’article amb el nostre món més proper: 

Personalment, aquest article m’ha semblat molt interessant, ja que mai m’havia parat a pensar que aprendre a parlar i conversar estàs aprenent a raonar i, que a la vegada, parlar bé i dialogar ajudi a obrir portes a l’infant aprendre a llegir i escriure. La llengua oral té, per tant, una importància enorme des que som ben petits i no sempre en som del tot conscients. Cal, com a docents potenciar-la i treballar-la amb els infants.  

Aquest article m’ha portat a recordar com va ser la meva etapa d’educació infantil i com és actualment la meva etapa com estudiant d’un grau universitari. A l’etapa d’educació infantil, no recordo que es donés massa importància a l’oralitat. Malgrat això, sí que crec que en estones puntuals del dia a dia, es destinava una estona a què nosaltres poguéssim expressar el que pensàvem o sentíem. Per exemple el dilluns quan tornàvem del cap de setmana i explicàvem com havia anat, què havíem fet, entre d’altres.  

Per altra banda, penso que a hores d’ara, a les assignatures que estic cursant a la universitat no se li dona la importància que cal a l’oralitat i a què l’estudiant pugui expressar, pensar, parlar i, per tant, raonar en beu alta compartint amb els seus companys i companyesPenso, que cal enfocar l’aprenentatge des d’un altre vessant i destinar més temps a què l’alumnat pugui expressar el que pensa, el que aprèn i el que sent i no tant que es basi en un aprenentatge on el monòleg del professor domini per sobre de la participació de l’alumnat. Aprendrem a raonar, si participem, conversem, dialoguem i parlem. La llengua oral és fonamental pel desenvolupament i aprenentatge de tot infant, jove i adult. 

Pregunta per l’autor: 

Quin tipus d’activitat creus que és la més beneficiosa per poder desenvolupar i potenciar aquest aprenentatge de la comunicació, la parla i la llengua oral amb els infants d’educació infantil? 

Paraules clau: 

Comunicació, interacció, parla, expressió i llengua oral. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...