dilluns, 15 de maig del 2023

LECTURA 4D: POTENCIAR LA COMUNICACIÓN EN EL PRIMER CICLO DE EDUCACIÓN INFANTIL. CRITERIOS Y PAUTAS DE ACTUACIÓN

POTENCIAR LA COMUNICACIÓN EN EL PRIMER CICLO DE EDUCACIÓN INFANTIL. CRITERIOS Y PAUTAS DE ACTUACIÓN

Font: https://saposyprincesas.elmundo.es/wp-content/uploads/2022/08/mejorar-la-comunicacion-en-la-primera-infancia.jpg 

  1. Breu síntesi de la lectura

L’article “potenciar la comunicación en el primer ciclo de educación infantil. criterios y pautas de actuación” explica com des que un infant neix tenen lloc una sèrie d’intercanvis i interaccions entre aquest i la seva mare que esdevenen un part important pel desenvolupament comunicatiu-lingüístic de l’infant. D’aquesta manera, veiem com l’adult, quan parla amb l’infant, adopta un llenguatge que s’adapta a les capacitats lingüístiques de l’infant perquè així pugui desenvolupar habilitats lingüístiques cada cop més complexes i elaborades.

Cada individu, des que neix, és un ésser social per naturalesa amb diferents conductes de contacte. Tot i que no des de l’inici és la parla, posseeix un vocabulari com a criatura social que és que el prepara per comunicar-se. Per aquest motiu, els adults doten de significats  les conductes dels nadons des que neixen i les manifesten.

Més endavant, se'ns explica que els primers anys de vida de l’infant són els que el preparen per a la comunicació i el desenvolupament del llenguatge. Durant aquesta primera etapa treballaran aquest aspecte mitjançant joc repetitius o en diferents rutines on apareixeran els primers diàlegs entre l’infant i la mare, els quals ajudaran a construir uns primers esquemes d’interacció social a l’infant i que, a poc a poc, tingui un rol més actiu en els jocs a la vegada que desenvolupa i aprèn el llenguatge.

En els moments d’interacció amb la mare, aquesta ha de parlar a l’infant amb una comunicació relaxada, tranquil·la i pacient, fet que convidarà a l’infant a intervenir (sempre proporcionant-li el temps necessari perquè es pugui expressar amb comoditat i assimili la nova informació). Serà necessari l’ús de frases curtes i completes, amb pauses entre les frases, amb nombroses repeticions, canvis d'entonació, etc., ja que aquest estil maternal té un gran pes en l’adquisició del llenguatge.

L’article fa menció de la lectura de contes com un moment interactiu crucial en l’adquisició de la llengua, donat que s’inicia en una etapa més avançada. En ser una situació tan rellevant, cal mencionar que la lectura ha d’estar adaptada a la competència i edat de l'infant al qual va dirigida, perquè així pugui generar nous i millors nivells lingüístics.

En relació amb l’àmbit escolar, la tasca dels docents és actuar de manera intencional i sistemàtica perquè l’aula esdevingui un lloc que afavoreixi i promogui interaccions aproximades a les quals tenen lloc en l’àmbit familiar (tenint en compte que hi ha diferències entre els dos àmbits). 

Per aconseguir això, és essencial fer ús d’estratègies comunicatives i adaptar-les a les condicions i possibilitats que es produeixen en l’àmbit escolar, com ara els diferents criteris i pautes d'interacció per potenciar el desenvolupament comunicatiu dels infants que es mencionen a l’article:

  1. Aprofitar moments "assistencials" o qualsevol moment dins l'horari escolar per treballar la comunicació i ampliar el lèxic de l'infant.

  2. Lectura de contes amb preguntes per facilitar la comprensió del text i treballar la comunicació i el lèxic.

  3. Utilitzar un estil comunicatiu relaxat, tranquil i pacient, que estimuli l'intercanvi de torns perquè l'infant se senti còmode, acollit i participi en produccions lingüístiques.

  1. Comentari personal

Amb la lectura d’aquest article veig la gran importància que té el rol de la mare en el desenvolupament comunicatiu lingüístic de l’infant, ja que en ser l’ésser humà amb qui, normalment, té més contacte i, per tant, amb qui més interacciona és el seu adult de referència en molts àmbits, inclòs el del llenguatge. 

A la vegada, veig com l’escola també té un rol important en aquest procés d’adquisició de la llengua, ja que és un moment on l’infant es troba en un nou context on poder experimentar el llenguatge amb un grup d’iguals.

Així doncs, puc dir que en veure això, un factor important perquè l’infant pugui treballar i desenvolupar la comunicació i el llenguatge cal un treball conjunt entre famílies i escoles.

  1. Formular una pregunta

Entenc que el llenguatge amb què ens adrecem als infants han de ser adaptats a les seves competències, però, en quin to de veu ha de ser?

  1. Seleccionar entre tres-cinc paraules clau del text

  1. Comunicació

  2. Llenguatge

  3. Interaccions

  4. Escola 

  5. Família

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...