a) Breu resum de la lectura
L’article “Potenciar
la comunicación en el primer ciclo de educación infantil. Criterios y pautas de
actuación” ens explica que en l’inici de la vida dels infants es produeixen una
sèrie d’intercanvis i interaccions entre la mare i la criatura que són crucials
per al desenvolupament dels infants, ja que planifiquen, guien, regulen i potencien
les conductes d’aquests (Alonso, 2012).
Alguns exemples de les estratègies que
empra la mare per comunicar-se amb el seu infant són: la mare, en un primer moment, parla a l’infant amb un estil comunicatiu
tranquil i pacient per convidar a l’infant a participar en la conversa. A més a
més, fa servir frases curtes i completes amb pauses pronunciades entre
aquestes, canvis d’entonació, etc. (Alonso, 2012).
Totes aquestes interaccions i estratègies semblen ser un pas obligat en el
camí d’accés al llenguatge, atès que s’adapten a les competències dels infants
i generen i milloren el nivell lingüístic dels nens i nenes. Per aquesta raó, aquestes
s’haurien de tenir presents en el context escolar per intentar establir un
clima d’interaccions semblant al context familiar, sense oblidar que
evidentment hi ha diferències entre els dos contextos esmentats (Alonso, 2012)
Així doncs, per finalitzar l’article, l’autora ens ofereix uns criteris i
pautes d’interacció per potenciar el desenvolupament comunicatiu dels infants i
adaptar les estratègies esmentades en l’àmbit escolar (Alonso, 2012):
1) Aprofitar qualsevol moment de l’horari escolar o d’aparença
“assistencial” per potenciar la comunicació i ampliar el lèxic de l’infant. Ex:
canvi de bolquers o arribada a l’escola.
2) Reivindicar el treball que gira al voltant dels contes amb preguntes
(adaptades al nivell lingüístic dels infants) per facilitar a la comprensió de
textos.
3) Tot i que no hi ha un estil comunicatiu idoni cal que estimulem
l’intercanvi de torns i iniciatives per expandir les produccions lingüístiques
dels infants. I transmetem calidesa afectiva.
b) Alguns
interrogants que planteja i que formularíeu a l’autor
A la lectura es
parla de tenir moments individuals amb cada infant per promoure les produccions
lingüístiques dels infants. Aleshores, tenint en compte això, quins consells
ens donaries per trobar aquests moments a l’aula, quan tens 30 infants a càrrec teu?
c) Comentari personal
L’article en qüestió m’ha semblat molt
interessant i m’ha fet valorar molt més els moments quotidians per promoure i
impulsar la capacitat comunicativa dels infants.
A banda d’això, he vist que el fet d’aprofitar
aquesta mena de situacions i reaccionar de manera positiva a les conductes
comunicatives dels infants anima als infants de mica en mica prendre un rol més
actiu en la conversa, atès que provoca efectes positius en la seva autoimatge
com a individu comunicatiu de tal manera que afavoreix al desenvolupament
comunicatiu, emocional i socioafectiu.
Finalment, gràcies a aquesta lectura he
après que els infants necessiten tranquil·litat i paciència per potenciar la seva
comunicació.
d)
Tres o cinc paraules clau
Les paraules clau d’aquest article són: criteris i pautes
d’interacció, comunicació mare-infant, comunicació i llenguatge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada