divendres, 12 de maig del 2023

Lectura 4D. Potenciar la comunicación en el primer ciclo de educación infantil. Criterios y pautas de actuación. Pilar Alonso.

 

a) Breu resum de la lectura

L’article “Potenciar la comunicación en el primer ciclo de educación infantil. Criterios y pautas de actuación” ens explica que en l’inici de la vida dels infants es produeixen una sèrie d’intercanvis i interaccions entre la mare i la criatura que són crucials per al desenvolupament dels infants, ja que planifiquen, guien, regulen i potencien les conductes d’aquests (Alonso, 2012).

Alguns exemples de les estratègies que empra la mare per comunicar-se amb el seu infant són: la mare, en un primer moment, parla a l’infant amb un estil comunicatiu tranquil i pacient per convidar a l’infant a participar en la conversa. A més a més, fa servir frases curtes i completes amb pauses pronunciades entre aquestes, canvis d’entonació, etc. (Alonso, 2012).

Totes aquestes interaccions i estratègies semblen ser un pas obligat en el camí d’accés al llenguatge, atès que s’adapten a les competències dels infants i generen i milloren el nivell lingüístic dels nens i nenes. Per aquesta raó, aquestes s’haurien de tenir presents en el context escolar per intentar establir un clima d’interaccions semblant al context familiar, sense oblidar que evidentment hi ha diferències entre els dos contextos esmentats (Alonso, 2012)

Així doncs, per finalitzar l’article, l’autora ens ofereix uns criteris i pautes d’interacció per potenciar el desenvolupament comunicatiu dels infants i adaptar les estratègies esmentades en l’àmbit escolar (Alonso, 2012):

1) Aprofitar qualsevol moment de l’horari escolar o d’aparença “assistencial” per potenciar la comunicació i ampliar el lèxic de l’infant. Ex: canvi de bolquers o arribada a l’escola.

2) Reivindicar el treball que gira al voltant dels contes amb preguntes (adaptades al nivell lingüístic dels infants) per facilitar a la comprensió de textos.

3) Tot i que no hi ha un estil comunicatiu idoni cal que estimulem l’intercanvi de torns i iniciatives per expandir les produccions lingüístiques dels infants. I transmetem calidesa afectiva.

b) Alguns interrogants que planteja i que formularíeu a l’autor

A la lectura es parla de tenir moments individuals amb cada infant per promoure les produccions lingüístiques dels infants. Aleshores, tenint en compte això, quins consells ens donaries per trobar aquests moments a l’aula, quan tens 30 infants a càrrec teu?

c) Comentari personal

L’article en qüestió m’ha semblat molt interessant i m’ha fet valorar molt més els moments quotidians per promoure i impulsar la capacitat comunicativa dels infants.

A banda d’això, he vist que el fet d’aprofitar aquesta mena de situacions i reaccionar de manera positiva a les conductes comunicatives dels infants anima als infants de mica en mica prendre un rol més actiu en la conversa, atès que provoca efectes positius en la seva autoimatge com a individu comunicatiu de tal manera que afavoreix al desenvolupament comunicatiu, emocional i socioafectiu.

Finalment, gràcies a aquesta lectura he après que els infants necessiten tranquil·litat i paciència per potenciar la seva comunicació.

d) Tres o cinc paraules clau

Les paraules clau d’aquest article són: criteris i pautes d’interacció, comunicació mare-infant, comunicació i llenguatge. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...