Breu resum de la lectura:
Aquest article ens parla sobre una experiència que es va realitzar amb alumnes de cinc anys en un centre de Sevilla l'any 1998-1999. Aquesta consistia a treballar a partir de centres d'interès. En el primer trimestre es va desenvolupar el centre d'interès que anava a ser l'eix conductor durant tot l'any, aquest era "els pirates". Tot i això, en una sortida que van fer a un parc proper de l'escola, les mestres van observar com els infants van començar a interessar-se molt pels insectes que trobaven. Això va fer que a les tutores se'ls hi ocorris fer un terrari. En finalitzar el segon semestre i fer balanç, es van adonar que el terrari era una activitat amb molt futur, i per això van decidir fer els animals com a nou centre d'interès per l'últim trimestre.
Tot seguit, es veu com la proposta va tenir molta acollida entre els infants. A més, la mestra també es va implicar molt en el projecte, ja que a partir de les idees aportades i les necessitats del currículum va elaborar un quadernet-guia que s'utilitzaria per a tots els animals i que, per tant, serviria com a fil conductor de la proposta. Així doncs, cada infant es va fer responsable de localitzar la informació oportuna sobre l'animal que li havia tocat per, més endavant, poder-la transmetre a la resta de companys a través d'una exposició oral. Per poder realitzar aquesta proposta, els mestres es vana donar que la cooperació dels pares era imprescindible. Per això els van animar a col·laborar amb els seus fills i filles. Per acabar amb la proposta, els mestres van enquadernar cada un dels volums i a la festa de final de curs se'ls hi va entregar a cada autor o autora.
Finalment,
els mestres es van dedicar a analitzar l'experiència. Un fet a destacar és que
cada un dels alumnes es va poder sentir com l'autèntic protagonista del dia i
el centre d'atenció d'una assemblea de treball. També comenten i analitzen el
fet d'utilitzar els quadernets que van servir de base comuna. Diuen que, al
contrari del que s'imaginaven, a mesura que avançava l'activitat la qualitat no
disminuïa i l'entusiasme continuava vigent. També afegeixen que es van superar
tots els objectius inicials en referència als diferents àmbits d'experiència en
educació infantil (autonomia i desenvolupament personal, medi físic i social, i
comunicació i representació). Per acabar, esposen quines van ser les idees
centrals que van inspirar a fer aquesta proposta per així poder-la transferir,
adaptar i aplicar a altres contextos diferents.
Pregunta a l’autor:
Creus que seria possible dur a terme la proposta sense la utilització del "quadernet-guia", perquè així fos una activitat més lliure en la que cada infant pogués fer-la a la seva manera?
Comentari personal:
Durant
la meva experiència com alumna, mai he treballat a partir de centres d'interès
sinó que fèiem cada una de les assignatures per separat i seguint els llibres
de text que teníem. Més endavant he començat a fer pràctiques, durant la
carrera d'educació infantil, però tampoc he tingut la sort d'experimentar el
que és treballar amb centres d'interès. Tot i això, sí que ho he viscut en
casals d'estiu, és a dir, en l'educació no formal. Segurament no es treballa ni
s'enfoca de la mateixa manera que en una escola, però crec que també és
interessant. D'aquesta manera, es poden treballar diferents àmbits des d'una
perspectiva més original i que sovint motiva més als infants. En el context de
l’escola crec que pot ser un bon mètode de treball, ja que es té en compte els interessos
i la curiositat dels infants, alhora que es treballen els continguts marcats
pel currículum. I tal com diu l’article, si hi ha participació activa per part
de les famílies encara pot donar més bons resultats. Per això, crec que és una
pràctica que s’hauria d’aplicar més a les aules.
Paraules clau:
- Centres d’interès
- Assemblea de treball
- Autonomia
- Col·laboració amb les famílies
- Comunicació oral
- Transferenciabilitat
Font: https://cius.ucr.ac.cr/exposiciones-de-ni%C3%B1os-y-ni%C3%B1as-de-otros-pa%C3%ADses-en-setiembre-cil
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada