1. Breu síntesi de la lectura.
En aquest article d’en Jose Manuel Roás Trivillo, es parla sobre com a un centre educatiu de Sevilla, van treballar al llarg de tot el curs a partir dels centres d’interès, a nivell metodològic. Així doncs, s’explica com inicialment van desenvolupar un centre d’interès com a fil conductor per a tot el curs anomenat “Els Pirates”. Atès que, en principi, no era un mètode usual a les seves aules, va acabar sent un dels temes bàsics tractats a la reunió inicial amb les famílies dels infants, per tal d’exposar els propòsits que tenia aquesta nova metodologia.
A més, explica com a una sortida que es va fer a un parc proper a l’escola, les educadores van veure com els infants s’interessaven pels insectes i, en conseqüència, a les mestres se’ls va ocórrer fer un terrari i així poder fer un nou centre d’interès de cara al darrer trimestre. Per tant, en finalitzar el segon trimestre i fer balanç, van veure que activitats com les del terrari muntat a partir d’una peixera tenien molt de futur, ja que, permetia als infants adquirir nous aprenentatges d’una forma molt més atractiva per a ells, partint dels seus interessos i gustos. Així doncs, va néixer la idea de fer un nou centre d’interès per a l’últim trimestre basat en els animals.
Pel que fa a l’organització i el desenvolupament del treball envers aquesta innovadora proposta i partint de les idees aportades i negociant-les amb les necessitats del currículum, van elaborar un quadernet-guia amb la finalitat d’utilitzar-lo per a tots els animals. Per fer-ho, se'ls indicava quin animal li havia tocat a cada nen, les dates d'exposició i una còpia del quadernet, per tal que els orientés i els ajudés a obtenir més informació. Així doncs, quan els hi tocava exposar, els infants eren els protagonistes del dia i el centre d'atenció d'una assemblea de treball. Aquesta innovadora activitat va tenir molt bona acollida per part dels infants i les educadores, però també per part de les famílies dels nens i nenes atès que també hi col·laboraven en ella ajudant als seus fills i filles.
En darrer lloc, cal destacar que sobre l’anàlisi de l’experiència, un dels detalls que expliquen que cridava més l'atenció era el fet que els nens i nenes, des del més extravertit al més introvertit, realitzessin la seva pròpia exposició. Això, els va permetre implicar-se de veritat en la tasca, veure-la atractiva, interessant i que cobria una necessitat que, al seu torn, funcionava com a motor de l'acció. Per tant, es destaca que una de les claus d’aquest èxit va ser la implicació i la cooperació , atès que els va permetre acostar-se, comprendre i apreciar el treball de classe, així com identificar-se cada vegada més amb l'estil d'ensenyament.
2.
Comentari personal.
Personalment, a la meva trajectòria educativa com a alumna mai he treballat
per centres d’interès. Per això, arran del que s’ha mostrat en aquest article i
de l’experiència que he viscut fent pràctiques a diferents centres educatius, penso
que aquest tipus d’activitats com és la dels centres d’interès, són molt
enriquidores per als infants atès que contribueixen al fet que els petits tinguin
ganes de participar i de voler continuar aprenent, la qual cosa és molt
positiva.
A més, gràcies a l’atractiu que presenta aquesta proposta partint de la tria que en facin els infants i de l’elaboració del quadernet-guia, fa que els nens i nenes s’impliquen al màxim i se sentin motivats per adquirir nous coneixements. Per tant, seria molt interessant que es poguessin fer més propostes metodològiques com aquesta, però treballant altres àmbits importants que puguin ser del seu interès.
Finalment,
cal destacar que aquesta implicació per part dels nens i nenes, també provoca
en les seves famílies una participació activa i bon acolliment d’aquesta
activitat, ja que, observen les potencialitats que els ofereix als més petits.
Però, realment, per poder-la fer com cal, tal com destaca l’autor en aquest
text, s’ha de tenir temps per tal de fer una bona estructuració i organització
de la proposta.
3.
Pregunta que faria a l’autor del text.
Després d’haver llegit aquest text, què faries perquè les famílies participessin en aquesta activitat? I si alguna família no vol?
4.
5 paraules clau que selecciono com a termes importants.
Interès, participació, col·laboració, innovació i transversalitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada