divendres, 19 de maig del 2023

LECTURA 4B - "Experiencia de trabajo a partir de centros de interés: pautes transferibles a otros contextos educativos."


https://www.pecas.net/el-mundo-animal-es-el-nuevo-centro-de-interes-en-los-grupos-de-1-2-anos-de-nuestra-escuela-infantil/

 

* Em vaig equivocar amb la lectura, i en lloc de llegir la 4D vaig llegir la 4B.

Lectura 4B "Experiencia de trabajo a partir de centros de interés: pautes transferibles a otros contextos educativos."

 

  1. BREU SÍNTESI

Aquesta experiència va ser feta el curs 1998-1999 amb 22 alumnes de 5 anys.
En l'àmbit metodològic treballava amb els centres d'interès.
- 1r trimestre: Creant, animen i desenvolupen el centre d'interès "els pirates". Però s'adonen en una sortida al parc que els hi interessaven els insectes, i a partir d'una peixera fan un terrari.
- 2n trimestre: Continuant amb el terrari, comencen a treballar els animals. Cada nen decideix un animal a investigar, i decideixen fer un llibre d'animals amb aquesta informació.
- 3r trimestre: Treballen els animals escollits.
La mestra fa un quadernet com a guia per poder saber quina informació buscar i aquest quadernet se'ls hi envia als pares tot demanant cooperació.
Cada setmana es fan 3 exposicions, per la qual cosa s'expandeix en el temps. Aconsegueixen que cada nen sigui el protagonista d'aquell dia, amb la presentació i les preguntes un cop acaba. Cada infant omple el seu quadernet un cop acabada l'exposició, assolint així un aprenentatge significatiu.
Al final del curs, es va pressupostar l'enquadernació i es van proporcionar a cada nen i nena.


Anàlisi de l'experiència
Les exposicions depenen de la variabilitat individual i les capacitats de cada infant.
Valoren el quadernet amb pros i contres. Com a avantatge, possibilitat una rutina i certa autonomia, però com a inconvenient, aquesta rutina porta a cansament. Per sort, l'entusiasme va estar cada dia.
La valoració va ser positiva, els infants interioritzaven ràpidament que fer, tot i que van opinar que no es va profunditzar en el tractament de molts aspectes que es podrien haver treballat amb infants.
Tot i que alguns aspectes a millorar que es van marcar va ser que el centre d'interès es va veure afectat pel temps, i no es van treballar alguns aspectes logicomatemàtics.

Transferenciabilitat: hipòtesis de generalització.
Per acabar, destaquen que s'ha de saber diferenciar entre el que és essencial i el que és transferible, i en la cosa anecdòtica i intrínsec a una situació donada.
En conclusió, defineixen que l'organització del currículum ha d'estar marcat pel centre d'interès.


  1. COMENTARI PERSONAL

Em sembla molt interessant que s'implementin els centres d'interès dins de les escoles, i que aquest pugui anar variant segons els interessos dels infants.

Jo actualment soc monitora d'un esplai, on treballem també amb centres d'interès, per la qual cosa considero que estic una mica familiaritzada amb aquests. Considero que és una bona metodologia amb què treballar, perquè dona certa llibertat per treballar tot allò que es vol, seguint un fil conductor que fa que sigui més interessant pels nens i nenes.




  1. FORMULAR UNA PREGUNTA.

La meva pregunta seria:

- Com vau aconseguir convertir la peixera en un terrari? I en relació amb aquest, m'hauria agradat més saber més com va funcionar el terrari i com va ajudar en el centre d'interès.


  1. PARAULES CLAU

  • Centre d'interès

  • Valoració

  • Quaderns

  • Exposicions

  • Animals

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...