divendres, 12 de maig del 2023

LECTURA 4B - Experiència de treball a partir de centres d'interès. Pautes transferibles a altres contextos educatius.

EXPERIÈNCIA DE TREBALL A PARTIR DE CENTRES D'INTERÈS. PAUTES TRANSFERIBLES A ALTRES CONTEXTOS EDUCATIUS


  • Breu síntesi de l’article:

L'article escrit per Alfonso Grosso se centra en l'experiència de treball a partir dels Centres d'Interès en l'àmbit educatiu. Aquesta metodologia es duu a terme a partir de l'organització dels continguts curriculars vinculant-ho amb els projectes que integren diferents àrees de coneixement i que són significatius per als estudiants. La idea principal és que els alumnes s'involucrin activament en l'aprenentatge i que adquireixin competències i habilitats útils per a la seva vida. Ho van treballar a una escola de Sevilla a una classe de 22 infants de 5 anys.

A partir del centre d'interès de "pirates", van començar a fer excursions a un parc proper i als petits els hi va despertar curiositat els insectes, fet que va propiciar estudiar-los més a fons. Es va estructurar en diverses fases. En primer lloc, la planificació amb el qual es defineixen els objectius, el contingut, les activitats i les avaluacions. Aquí també entra en joc la funció dels pares que ajuden als infants a buscar la informació necessària per presentar-la a l'aula, per això prèviament es va fer una sessió informativa a les famílies que aviat seria necessària la seva participació. En aquesta planificació la mestra elabora una fitxa amb el qual què es vol treballar dels animals per després poder fer una comparativa i emportar-se producte final: el seu llibre d'animals. Cada infant se li assigna aleatòriament un animal que haurà de presentar a la data assignada a la resta de companys. També intentarà resoldre les preguntes finals que s'hagin suscitat.

En segon lloc, completaven unes fitxes amb el qual podien ajudar-se amb grups col·laboratius i cooperatius per fer un aprenentatge significatiu. Finalment, en tercer lloc, la mestra l’arxivava per després fer el llibre. 

Els infants se sentien il·lusionats a l'hora de presentar, se sentien protagonistes per un dia. Malgrat que es va iniciar amb por, per si es convertia en rutina, a poc a poc el centre d'interès va agafar pes aportant múltiples avantatges per a l'aprenentatge significatiu i una motivació pels infants. Es treballava l'autonomia i desenvolupament personal, ja que s'aixecaven autònomament quan havien acabat una fitxa per completar la següent. També va quedar cobert l'objectiu amb relació al medi físic i social pel que fa al coneixement de característiques dels animals i el seu hàbitat. En tercer lloc, tot el que té a veure amb la creativitat i representació en les produccions plàstiques. Sense oblidar-nos tot el desenvolupament d'habilitats socials i emocionals, la comunicació, la col·laboració i el respecte.

Per concloure, l’article afirma que es pot treballar el currículum a través de centres d’interès, però que el docent és l’encarregat d’aportar el seu punt de professionalització docent per tal que es cobreixin els objectius de l’ensenyament. En definitiva, els centres d’interès és una alternativa molt atractiva per a l’organització dels continguts curriculars a l’educació. 


  • Experiència personal:

Durant l'estada d'unes pràctiques vaig experimentar la participació de les famílies a l'escola. Estaven treballant un projecte que parlava dels animals de la sabana i cada família havia de portar informació d'un animal que visqui a la sabana. Alguns portaven un document amb escrit, altres diverses imatges, però sempre ho explicaven els infants. A mesura que ho anaven presentant a classe ho enganxaven a un mural amb el títol: els animals de la sabana. Ho tenien a l'abast de tots i ho consultaven quan volien. La durada va ser curta, ja que presentava més d'un infant un mateix dia. L'objectiu principal era conèixer els animals perquè després estudiaven de què s'alimentaven donant peu a parlar dels animals carnívors, herbívors i d'altres.


  • Pregunta a l’autor:

Com solucionaries la falta de participació de les famílies? És a dir, creus que seria possible dur a terme un projecte d'interès sense la participació i implicació de les famílies?


  • Paraules clau:

Comunicació, participació, centre d’interès, coneixements.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...