Lectura 4C: ''Hablar: charlar, conversar y dialogar''
a) Resum de la lectura:
Per començar, aquest article d’Irene de Puig Olivé parla sobre la llengua oral en l’etapa de l’educació infantil, ja que té molta importància perquè l’infant expressi que pensa i com se sent, verbalitzi vivències i transmeti les seves idees.
Parla que des de ben petits els infants necessiten relacionar-se amb els altres perquè els anima a gesticular, somriure, i emetre sons de satisfacció o enfado i de mica en mica es va convertint en paraules i expressions per arribar a una parla fluida. A més, aquest aprenentatge és ràpid i intuïtiu, i s’ha de respectar el ritme d’aprenentatge de cada nen i nena.
Cal mencionar una frase que destaco de la lectura ‘Aprendre a parlar no és només guanyar capacitat expressiva i comunicativa, es tracta d’aprendre a raonar, és a dir, aprendre a parlar amb sentit i utilitzant la raó.’ (pàgina 10) És una frase que m’ha fet reflexionar sobre que el fet de parlar va més enllà de saber expressar-te i comunicar-te, sinó que a través de la parla ordenes els teus pensaments i idees per dir-les utilitzant la raó i la lògica.
Tot seguit, és necessari que les escoles creïn les condicions necessàries a les aules perquè els infants desenvolupin i fomentin la parla, fet que passaran d’un pensament espontani a un reflexiu. Els docents han d’organitzar espais pedagògics on els infants pensin en grup, no només compartir idees i opinions sinó debatre, qüestionar i contrastar les intervencions dels companys i puguin defensar els seus gustos.
Per això, hem de tenir en compte de crear un ambient amb condicions favorables que faciliti la comunicació tan verbal com la no verbal i tinguin un espai per pensar i parlar, a més, els docents hem de conduir les sessions de conversa o de diàleg provocant intervencions mitjançant preguntes obertes i finalment triar recursos que sorprenguin els infants perquè puguin tenir una gran diversitat d’interpretacions, com els contes, pintures, música, etc.
b) Alguns interrogants que planteja i que formularíeu a l’autor;
Quines activitats o dinàmiques podríem implementar a l’etapa de l’educació infantil que potencií el pensament reflexiu o col·lectiu?
c) Paraules claus: comunicació, oralitat, parlar, dialogar, conversació interactiva
d) Comentari personal:
D’entrada, aquesta lectura m’ha semblat interessant perquè va més enllà del fet que els infants expressin les seves idees i el que senten, si no que és important que contrastin idees amb els companys i vegin que no només hi ha una sola realitat o punt de vista. I em sembla que és un aspecte molt important que hem de treballar des de ben petits perquè tinguin certs valors com l’empatia, el respecte, l’escolta activa i amistat.
Des de la meva experiència, mai m’havia parat a pensar que les activitats que he fet grupals al llarg de la meva experiència acadèmica tenen un rerefons tan important com el diàleg i passar del pensament espontani al reflexiu, però no recordo que se li donés tanta importància a l’etapa de l’educació infantil.
Finalment, considero que l’article és tot un encert perquè altres persones vegin la importància de l’educació infantil i que és una etapa fonamental pel desenvolupament integral dels infants.
e) Enllaç amb la font de la imatge;
niños dialogando - Bing images
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada