La lectura ens exposa que des de ben petits ja comencem amb l'oral, imitant els adults i aquest ens ajuda a comprendre millors els altres i el nostre entorn. L'oral és l'instrument d'aprenentatge principal i gràcies a aquest, expressem sentiments, opinions, relats, pensaments, etc.
No només l'oral és expressar-se, sinó que també permet raonament lògic. Per tant, ens permet construir un pensament més abstracte.
Abans de tot, cal tenir presents els ritmes diferents en cadascú a causa dels factors que envolten a cada infant. És per això que a les aules es tracta de passar de l'oral espontani, erràtic i involuntari a un més conscient, això implica un grau d'autonomia i sentit crític.
En el moment que parlen en grup, els infants comparteixen les seves idees mentre prenen consciència de la diversitat entre els membres del grup. És per això que, el fet de practicar l'escolta, és a dir, parlar en base el que ha dit l'altre, fomenta el raonament entre l'alumnat, ja que no és una qüestió individual, també és grupal.
Per a fomentar les pràctiques orals, és necessari crear un ambient segur i de confiança perquè se sentin còmodes per a fer-ho. També cal tenir en compte els temps de cadascú i adequar-lo al ritme de cada infant.
Com a adults de referència, s'han de conduir les sessions a diàlegs i converses obertes per donar lloc a l'oral en el seu major potencial, introduint recursos que captin la seva atenció, com poden ser els contes, poemes, etc.
Des del meu punt de vista, considero el contingut de la lectura com d'allò més importància per tractar amb futures mestres, pel fet que és rellevant tenir en compte tots els diversos escenaris i condicions amb les quals ens podem trobar i les possibles solucions i eines amb què poden abordar-les. En la meva etapa d'infantil, encara que hem fet pràctiques orals, mai se li ha donat la importància que li recau ni els múltiples beneficis que ens ofereix.
Un cop analitzat el contingut de la lectura, m'agradaria proposar a les autores, alguns interrogants que em queden pendents de resoldre: Com ho faríeu per posar en pràctica l'oral amb nens i nenes tímids que no volen participar i no se senten segurs/es?
Paraules clau: raonament, conversa, pensament abstracte.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada