Article 4D - Potenciar la comunicació en el primer cicle d'Educació Infantil
Resum
Observar el sentit i la funcionalitat de les interaccions comunicatives de l'infant que els adults estableixen.
La investigació sobre el desenvolupament comunicatiu de l'infant posa en manifest que els adults més propers a l'infant desenvolupen un conjunt de conductes comunicatives de manera que faciliten el desenvolupament cognitiu-lingüístic.
Les interaccions socials com a estratègies naturals en la comunicació.
Les persones sóm éssers socials. La importància de crear vincles i la importància del llenguatge en aquest moment.
L'infant busca una interacció amb els seus, especialment amb aquells més propers a ells, a aquells que li preparen el camí per una comunicació més plena i eficient, i pel posterior desenvolupament al llenguatge.
Anticipació de l'infant a comunicar-se tot i no parlar: fa servir gestos, moviments sons, fins a tal punt que aquells que passen més temps amb aquest infant poden arribar a descobrir el significat de cada gest, entenen el llenguatge de l'infant en el seu moment de comunicar-se.
Els adults de referència (mare) donen molta informació a l'infant amb el llenguatge sense esperar cap resposta, utilitza sobretot frases descriptives, s'expliquen les qualitats de l'objecte, preguntes retòriques, etc. A mesura que l'infant va creixen, les preguntes es tornen menys retòriques i ja es busca més una participació de l'infant.
Aquesta és una de les estratègies per millorar la comunicació lingüística: utilitzar frases curtes i preguntes no retòriques per fer participar més l'infant. Crear un clima familiar a partir d'interaccions.
Cal també, saber diferenciar el context familiar i el context escolar.
Entorn familiar - es comprèn el que l'infant vol dir, no se li proposen exigències o aclarir els seus missatges.
Allò que a casa és una interacció didàctica, a l'escola és un espai compartit amb altres iguals.
Un dels criteris més importants a recordar és que qualsevol moment de l'horari escolar és un bon moment per potenciar la comunicació. Moments existencials o conèixer el moment adequat per treballar la comunicació.
També recordar que mentre es fa la lectura d'un conte, és important mantenir l'infant participatiu mitjançant la indagació, les preguntes i fer-lo partícip del moment en comptes de només espectador.
Experiència
Aquest article m'ha fet pensar sobre el que anomenem "idioma bebé", aquelles paraules i frases que els infants diuen i que molt sovint cap adult pot arribar a entendre a no ser que aquest adult passi el temps suficient amb l'infant com per adaptar-se o bé que l'infant utilitzi gestos per acompanyar la seva comunicació sonora.
Pregunta
Hi ha nens dins l'aspecte autista que no els agrada gens comunicar-se de cap manera, com es podria motivar a aquests infants a comunicar-se?
Paraules clau
Paraula
Comunicació
Infant
Desenvolupament
Vincles
Lectura A - El treball de l'autonomia dels 3 als 6 anys.
L'article explica com treballar l'autonomia a les aules, amb diferents exemples de metodologia Montessori ens explica allò essencial per tal que els infants agafin autonomia.
Experimentació - essencial per afavorir autonomia i important que els espais i materials estiguin preparats per les seves necessitats. Al llarg dels 3 anys els infants mai deixen d'experimentar.
Materials autocorrectius - essencial per apreciar l'error dins l'aprenentatge de l'infant. És necessari equivocar-se per aprendre.
Llibertat i autocontrol - ajuden a créixer, escollir i innovar.
El temps - estones i moments que l'infant vol dedicar a fer alguna cosa en concret. Fomenta motivació i llibertat d'escollir.
El treball - pensat per l'infant i dissenyat a partir de les seves capacitats: geografia, art, història, etc.
Parla sobre experiències en relació a la filosofia de Montessori a una aula de I-5 i I-3.
Lectura B - Experiència de treball a partir de centres d'interès
Explica experiència real, un projecte innovador que promou el treball a partir de centres d'interès.
La mestra proposa centre d'interès però veu com els infants se centren per un altre, es proposa un canvi de projecte. Cada infant havia de buscar informació sobre un animal en concret i exposar-ho davant dels companys. Mentre el company fa l'exposició, els altres havien de completar la informació a un quadern.
Importància de l'autonomia dels infants.
Importància del discurs d'exposició oral dels infants.
Importància a desenvolupar diferents estratègies de l'oral.
Es podien fer preguntes a l'alumne que exposava i s'havia de respectar el torn de paraula.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada