LECTURA 5 A:
ENTREVISTA A MARTA SOLER. LES INTERACCIONS SÓN LA CLAU PER APRENDRE A LLEGIR
a)
Breu resum de la lectura
Aquesta lectura és una entrevista feta a Marta Soler,
doctora per la Universitat de Harvard i professora de la Universitat de
Barcelona.
La Marta Soler explica, que les teories actuals diuen que
es pot començar a ensenyar a llegir des dels 0 anys als infants. Perquè la
teoria de Vigotsky explicava que la fins als 6 anys els infants no estaven
preparats madurativament per aprendre a llegir. Però a l'entrevista es diu que
"S'ha demostrat que molts infants són capaços d'aprendre a reconèixer i
realitzar el mecanisme d'associar una grafia a un so i després a la paraula i al
significat molt abans o, al contrari, associar la paraula amb el significat i,
posteriorment, fer-ne la descomposició sil·làbica i fonètica." (E.C. i
L.F, 2013) És a dir, els infants tenen la capacitat d'associar una grafia amb
una paraula i això ja són capaços de fer-ho abans dels 6 anys.
A l'entrevista Marta explica que és important que perquè
els infants aprenguin a llegir, ha d'existir una interacció. És a dir,
compartir coneixements amb els altres.
També parla d'un fenomen particular, "les persones lectores".
La Marta les defineix com "És una persona a la qual li agrada llegir, però
que, a més a més de ser capaç de llegir, parla del que està llegint i ho
comparteix amb l'altra gent." (S. M., 2013) És a dir, una persona pot
saber llegir, però una persona lectora és aquella que té la capacitat de parlar
sobre el que ha llegit, perquè ho ha entès i ho compren.
La Marta li dona molta importància a l'entorn familiar de
l'infant, perquè si un infant es troba en un entorn familiar on els agrada
llegir i comparteixen les experiències lectores, l'infant tindrà més facilitat
per aprendre a llegir. En canvi, un entorn familiar on no li donen importància
a la lectura, l'infant tindrà més dificultats per aprendre a llegir. Per
aquesta raó, moltes escoles, posen a disposició de les famílies tertúlies sobre
literatura, per fomentar l'esperit lector a aquelles famílies que ho tenen
menys desenvolupat.
b)
Alguns interrogants que
planteja i que faríeu a l’autor?
-
Quina
diferencia hi ha entre explicar i llegir un conte?
-
No
creus que llegir contes clàssics, pot fomentar el masclisme en els més petits?
Ja que la literatura clàssica, contempla valors del masclisme
c)
Comentari personal
Aquesta entrevista m'ha recordat un
moment a l'aula d'I2 del meu grup d'infants. A l'aula hi tenim capses amb
diferents joguines, a cada capsa hi ha el nom les joguines que es trobin dins.
Al principi els infants reconeixien el que hi havia dintre de la capsa perquè
ja sabien la seva posició. Però vam decidir canviar-les de posició i molts
infants van saber trobar les joguines per la grafia de la capsa. Com explica la
Marta a l'entrevista, els infants ja des de petits són capaços de relacionar
una grafia amb una paraula.
d)
Paraules clau: interaccions, llegir,
explicar, compartir
e)
Imatge
FONT: Redem global education network, 2015 https://www.redem.org/infancia-la-importancia-de-interactuar-con-otros-para-el-desarrollo-cognitivo/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada