diumenge, 21 de maig del 2023

LECTURA 5 A: ENTREVISTA A MARTA SOLER. LES INTERACCIONS SÓN LA CLAU PER APRENDRE A LLEGI

 

LECTURA 5 A: ENTREVISTA A MARTA SOLER. LES INTERACCIONS SÓN LA CLAU PER APRENDRE A LLEGIR

a)     Breu resum de la lectura

Aquesta lectura és una entrevista feta a Marta Soler, doctora per la Universitat de Harvard i professora de la Universitat de Barcelona.

La Marta Soler explica, que les teories actuals diuen que es pot començar a ensenyar a llegir des dels 0 anys als infants. Perquè la teoria de Vigotsky explicava que la fins als 6 anys els infants no estaven preparats madurativament per aprendre a llegir. Però a l'entrevista es diu que "S'ha demostrat que molts infants són capaços d'aprendre a reconèixer i realitzar el mecanisme d'associar una grafia a un so i després a la paraula i al significat molt abans o, al contrari, associar la paraula amb el significat i, posteriorment, fer-ne la descomposició sil·làbica i fonètica." (E.C. i L.F, 2013) És a dir, els infants tenen la capacitat d'associar una grafia amb una paraula i això ja són capaços de fer-ho abans dels 6 anys.

A l'entrevista Marta explica que és important que perquè els infants aprenguin a llegir, ha d'existir una interacció. És a dir, compartir coneixements amb els altres.

També parla d'un fenomen particular, "les persones lectores". La Marta les defineix com "És una persona a la qual li agrada llegir, però que, a més a més de ser capaç de llegir, parla del que està llegint i ho comparteix amb l'altra gent." (S. M., 2013) És a dir, una persona pot saber llegir, però una persona lectora és aquella que té la capacitat de parlar sobre el que ha llegit, perquè ho ha entès i ho compren.

La Marta li dona molta importància a l'entorn familiar de l'infant, perquè si un infant es troba en un entorn familiar on els agrada llegir i comparteixen les experiències lectores, l'infant tindrà més facilitat per aprendre a llegir. En canvi, un entorn familiar on no li donen importància a la lectura, l'infant tindrà més dificultats per aprendre a llegir. Per aquesta raó, moltes escoles, posen a disposició de les famílies tertúlies sobre literatura, per fomentar l'esperit lector a aquelles famílies que ho tenen menys desenvolupat.

b)    Alguns interrogants que planteja i que faríeu a l’autor?

-          Quina diferencia hi ha entre explicar i llegir un conte?

-          No creus que llegir contes clàssics, pot fomentar el masclisme en els més petits? Ja que la literatura clàssica, contempla valors del masclisme

c)     Comentari personal

Aquesta entrevista m'ha recordat un moment a l'aula d'I2 del meu grup d'infants. A l'aula hi tenim capses amb diferents joguines, a cada capsa hi ha el nom les joguines que es trobin dins. Al principi els infants reconeixien el que hi havia dintre de la capsa perquè ja sabien la seva posició. Però vam decidir canviar-les de posició i molts infants van saber trobar les joguines per la grafia de la capsa. Com explica la Marta a l'entrevista, els infants ja des de petits són capaços de relacionar una grafia amb una paraula.

d)    Paraules clau: interaccions, llegir, explicar, compartir

e)     Imatge



FONT: Redem global education network, 2015 https://www.redem.org/infancia-la-importancia-de-interactuar-con-otros-para-el-desarrollo-cognitivo/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...