Lectura 5A: Les interaccions són clau per aprendre a llegir
Font: Psique https://psy-files.ru/family/vlianie-roditelej-na-detej.html
RESUM
L’article “Les interaccions són clau per aprendre a llegir” de Cristina Elorza i Francisco Luna, es constitueix en una entrevista a una experta en processos de lectura, Marta Soler.
El que Soler defensa és que s’ensenya a llegir des que naixem, i que podem fer-ho des de l’escola bressol. Els infants són capaços de manipular objectes i el que ella exposa és que també ho poden fer amb lletres i la seva sonoritat. Tot i que hi ha una controvèrsia en què no s’hauria de començar a ensenyar a llegir abans dels 6 anys. Ella explica “S’ha demostrat que molts infants són capaços d’aprendre a reconèixer i fer el mecanisme d’associar una grafia a un so” (Soler, pàg.35).
Ella també explica que hi ha diferents elements claus per tal d’assolir aquest aprenentatge:
Les interaccions a l’aula o fora de l’aula. El procés de lectura, per tant, no és només un procés individual, tot al contrari.
Formació i implicació de les famílies en el procés de lectura.
Segons l’article, és més probable que un infant que es desenvolupa a una llar on la lectura està present i hi ha interacció, s’iniciarà en el procés molt més ràpid. En conseqüència, els infants que no ho estan, trigaran una mica més. Per aquest mateix motiu, Soler dona unes claus per poder fomentar la lectura en famílies vulnerables.
Com es pot fomentar en aquest tipus de famílies?
Formacions amb tertúlies literàries amb obres clàssiques
Projecte INCLUD-ED
Biblioteques tutoritzades
Des de l’AMPA de l’escola
EXPERIÈNCIA
En aquest apartat m’agradaria donar la meva opinió al respecte, ja que també crec que es comença a llegir des que naixem. Amb el fet de veure les lletres al nostre entorn i el fet de parlar, ja fa que en certa forma ens iniciem en el procés. A les escoles bressol posem paraules a tot el que envolta als infants, expliquem contes il·lustrats on sempre apareix alguna lletra o paraula. Si és cert que no es diu “ensenyem a llegir des dels 0 anys”, però de forma indirecta sí que ho fem. No crec que estigui malament, sempre que ens adaptem al moment evolutiu d’aquests nens i nenes.
A més pel que fa a les famílies, a l’escola bressol on treballo, s’impliquen molt en elles i es fan algunes tardes l’hora del cafè, on es recomanen lectures en ajudar en el procés de criança. Per tant, d’alguna manera, també es fomenta la lectura en famílies que després a casa es pot continuar aquest procés.
PREGUNTA A L’AUTORA
Creus que el recurs de conta - contes s’hauria de mantenir al llarg de tota l’escolaritat, per tal de motivar a la lectura incloent a les famílies, per tal de fomentar la lectura familiar?
PARAULES CLAU
Lectura, aprenentatge, interaccionar, implicació familiar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada