"Nascuts per llegir... Es neix lector o se'n fa?"
Ana Viera, J
L’article “Nascuts per a llegir… Es neix lector o se’n fa?” posa en manifest aquest dubte, que resulta un objecte de debat en el camp de l’educació i el desenvolupament humà, del qual en deriven dues perspectives.
Primerament, l’article ens evidencia la importància de les competències de llegir i escriure i com aquestes són necessàries, ja sigui per ampliar els nostres coneixements sobre el món que ens envolta, o bé per accedir al patrimoni cultural i social.
Per una banda, se’ns exposa que els infants ja tenen una predisposició innata (nature) cap a llegir i a escriure. Per això, com a docents, hem de tenir en compte que no parteixen de zero, sinó que des que neixen reben un seguit d’estímuls procedents del seu entorn que els introdueixen en aquest món.
Per altra banda, hi ha l’enfocament de l’ensenyament (nurture) a fi de completar el desenvolupament de la competència lingüística. És a dir, es considera que la lectura és una habilitat que s’adquireix i es desenvolupa a través de l’aprenentatge i l’exposició a l’estímul adequat. Segons aquesta perspectiva, tots els individus tenen el potencial de ser lectors si se’ls brinda un ambient ric en llibres, oportunitats i suport.
Seguint aquest fil, cal que com a educadors/es, fem que els infants s’interessin pel codi alfabètic i tenir present que, citant l’autora de la lectura, “Necessiten interrogar-se sobre ella, imaginar, conjecturar, indagar, provar, interpretar, modificar, constatar, coordinar els nous coneixements amb els que ja posseeixen…” (Guix d’Infantil, núm 67, 2012, pàg. 18). Serà d’aquesta manera que els infants adquireixin un aprenentatge significatiu per al seu desenvolupament competencial.
Des del meu punt de vista, estic d’acord amb els experts quan defensen que tant la predisposició innata com l'ambient i les experiències tenen un paper important en el desenvolupament de l'hàbit de la lectura. Així doncs, alguns infants poden mostrar un interès natural, mentre que altres poden necessitar més suport i motivació per adquirir aquesta habilitat. Per tant, penso que com a futurs docents hem de tenir-ho en compte a fi de potenciar l’interès innat d’alguns i garantir el suport que altres necessiten.
Altrament, en aquesta lectura s’exposa el fet que hem de considerar la història de cada infant, així com la maduresa, el desenvolupament cognitiu i els aprenentatges que va adquirint cada individualitat del grup-classe. Tanmateix, és rellevant remarcar que aquests aspectes no només depenen dels infants, sinó que l’acció docent també juga un paper crucialn en la motivació i la predisposició d’aprendre dels infants.
Paral·lelament, l’article ens diu que a través de diverses entrevistes que s’han dut a terme per tal de veure com s’utilitzen els materials a les aules per a ensenyar. Tot i això, considero que a allò que hem de parar especialment atenció és a com ensenyem la lectoescriptura a partir d’aquests materials proposats i de quina manera podem promoure els seus valors.
Des de l’experiència personal, he de dir que del que recordo de la meva escolarització, sempre se li ha donat més importància a l’escriptura que a la lectura. Personalment, a l’escola no m’han motivat ni m’han ensenyat a gaudir llegint, no ha sigut fins més endavant que pel meu compte m’he començat a endinsar en aquest món lector, guiant-me pels interessos propis. Així doncs, el que va començar essent una obligació a l’escola, ha esdevingut un “hobby” amb el qual gaudeixo en el meu temps lliure.
En definitiva, la pregunta "es neix lector o se'n fa?" no té una resposta definitiva, pot variar segons les opinions i perspectives individuals. A més, val a dir que la lectura és una habilitat que es pot desenvolupar, en la qual s'influeix tant per factors innats com ambientals.
Paraules clau: lectura, escriptura, mètodes, lectura infantil.
Pregunta a l’autor: a fi de no transmetre el mateix que em van transmetre a mi en un primer moment sobre la lectura, com es podria introduir de manera que sigui motivadora i atregui l’atenció dels infants?
Imatge:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada