Aquest article ofereix algunes eines per fer que la lectura i l’escriptura a casa sigui una activitat agradable pels infants i que els ajudi a aprendre.
Ens explica com hi ha estudis que diuen que la
família juga un paper fonamental en el desenvolupament de la lectura, però
també cal ser conscients que hi ha cases on aquesta activitat sorgirà de manera
natural i altres que no tant, atès que associen la lectura amb el seu passat
quan eren petits com una cosa avorrida. Hem de saber que per a cada edat és
convenient utilitzar un tipus de llibre o un altre. Per això, en cas que ho
necessitem, és convenient demanar ajuda a l’escola. El més important és veure
la reacció de l’infant quan estem fent aquesta activitat amb un llibre o un
altre.
És important que els infants vegin la importància
de l’escriptura en la seva vida quotidiana, com per exemple: la llista de la
compra, els missatges que enviem i ens envien, les cartes que rebem... ajuda que
tinguin interès per desxifrar el que s’ha escrit i per fomentar la seva
motivació. Per això, cal evitar activitats que resultin mecàniques per
practicar aquesta escriptura i lectura, perquè pot arribar a anul·lar aquestes
ganes i interès per aprendre a llegir i escriure.
L’article explica que una eina per aconseguir que
la lectura i l’escriptura siguin agradables és la manera com expliquem el
conte. L’hem d’explicar amb emoció, il·lusió, de manera no mecànica, tenint
contacte visual amb l’infant, els gestos, el to de veu... Sobretot, és
necessari observar les reaccions de l’infant mentre llegim el llibre per veure
si està content, avorrit... és important que els infants participin en aquesta
activitat, que estigui atent per saber què passa a la història. En resum, són
els infants els que marquen el ritme de la narració de la història.
També explica que el fet de fer aquest moment de
lectura dins del ritual d’anar-se’n a dormir pot resultar positiu, atès que és
un moment tranquil, però també pot ser negatiu, atès que hi ha vegades que els
infants estan molt cansats per poder posar tota la seva atenció en la lectura.
Per això, és necessari que cada família estableixi en quin moment de la rutina diària
de l’infant es fa aquest moment de lectura.
Per últim, també ens parla que és important tenir present
que aquesta motivació per la lectura i l’escriptura no només s’ha de fomentar
en els moments de lectura de contes, sinó que hem d’aprofitar els diferents
moments i situacions que se’ns presenten al llarg del dia.
Després d’haver llegit l’article he volgut mirar
enrere i recordar la meva relació amb la lectura. Sincerament, no recordo cap moment
específic de lectura de la meva etapa d’infantil, però sí que recordo dels meus
primers anys de primària. Des de petita sempre m’ha agradat llegir, i recordo que
a casa sempre m’han deixat llibertat per llegir quan volgués i que jo mateixa
decidís la complexitat del llibre. Aquesta llibertat de jo poder triar el
llibre feia que tingués motivació per començar el llibre.
La pregunta que vull fer és la següent: Un cop
arriben a la primària i ja saben llegir i escriure, cal aplicar altres eines
per continuar mantenint aquesta motivació i interès?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada