dilluns, 22 de maig del 2023

Lectura 5C: Llegir en família

Enllaç: https://cooperativa.abacus.coop/ca/comunitats/comunitat-cultural/coneixement-compartit-cultural/llegir-en-familia-crea-infants-lectors/

Aquest article ofereix algunes eines per fer que la lectura i l’escriptura a casa sigui una activitat agradable pels infants i que els ajudi a aprendre.

Ens explica com hi ha estudis que diuen que la família juga un paper fonamental en el desenvolupament de la lectura, però també cal ser conscients que hi ha cases on aquesta activitat sorgirà de manera natural i altres que no tant, atès que associen la lectura amb el seu passat quan eren petits com una cosa avorrida. Hem de saber que per a cada edat és convenient utilitzar un tipus de llibre o un altre. Per això, en cas que ho necessitem, és convenient demanar ajuda a l’escola. El més important és veure la reacció de l’infant quan estem fent aquesta activitat amb un llibre o un altre.

És important que els infants vegin la importància de l’escriptura en la seva vida quotidiana, com per exemple: la llista de la compra, els missatges que enviem i ens envien, les cartes que rebem... ajuda que tinguin interès per desxifrar el que s’ha escrit i per fomentar la seva motivació. Per això, cal evitar activitats que resultin mecàniques per practicar aquesta escriptura i lectura, perquè pot arribar a anul·lar aquestes ganes i interès per aprendre a llegir i escriure.

L’article explica que una eina per aconseguir que la lectura i l’escriptura siguin agradables és la manera com expliquem el conte. L’hem d’explicar amb emoció, il·lusió, de manera no mecànica, tenint contacte visual amb l’infant, els gestos, el to de veu... Sobretot, és necessari observar les reaccions de l’infant mentre llegim el llibre per veure si està content, avorrit... és important que els infants participin en aquesta activitat, que estigui atent per saber què passa a la història. En resum, són els infants els que marquen el ritme de la narració de la història.

També explica que el fet de fer aquest moment de lectura dins del ritual d’anar-se’n a dormir pot resultar positiu, atès que és un moment tranquil, però també pot ser negatiu, atès que hi ha vegades que els infants estan molt cansats per poder posar tota la seva atenció en la lectura. Per això, és necessari que cada família estableixi en quin moment de la rutina diària de l’infant es fa aquest moment de lectura.

Per últim, també ens parla que és important tenir present que aquesta motivació per la lectura i l’escriptura no només s’ha de fomentar en els moments de lectura de contes, sinó que hem d’aprofitar els diferents moments i situacions que se’ns presenten al llarg del dia.

Després d’haver llegit l’article he volgut mirar enrere i recordar la meva relació amb la lectura. Sincerament, no recordo cap moment específic de lectura de la meva etapa d’infantil, però sí que recordo dels meus primers anys de primària. Des de petita sempre m’ha agradat llegir, i recordo que a casa sempre m’han deixat llibertat per llegir quan volgués i que jo mateixa decidís la complexitat del llibre. Aquesta llibertat de jo poder triar el llibre feia que tingués motivació per començar el llibre.

La pregunta que vull fer és la següent: Un cop arriben a la primària i ja saben llegir i escriure, cal aplicar altres eines per continuar mantenint aquesta motivació i interès?

Paraules clau: lectura, escriptura, família, motivació i interès.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...