diumenge, 28 de maig del 2023

LECTURA 6: NASCUTS PER LLEGIR. PROJECTE DE PROMOCIÓ DE LA LECTURA PER A LA PRIMERA INFÀNCIA

 

LECTURA 6: NASCUTS PER LLEGIR. PROJECTE DE PROMOCIÓ DE LA LECTURA PER A LA PRIMERA INFÀNCIA

a)     Breu resum de la lectura

Aquest article ens parla d'un projecte anomenat "Nascuts per llegir". Aquest projecte tracta de promoure la lectura des de ben petits i fomenta la lectura compartida entre famílies i infants.

Aquest projecte es duu a terme a partir de tres espais: l'ajuntament, els centres d'atenció primària i les biblioteques.

Els ajuntaments es van comprometre al pagament d'una quota a la coordinació del projecte, per assessorament i materials.

Els centres d'atenció primària, promocionen el projecte des de les sales de preparat fins a les cites amb el pediatre.

A la biblioteca hi van les famílies derivades del centre d'atenció primària. A la biblioteca hi ha diferents espais i activitats, perquè les famílies i els infants puguin trobar llibres del seu interès i també estratègies per poder fomentar i que sigui un moment de plaer per a famílies i infants.

Les escoles també fomenten la tasca d'aquest projecte amb idees com la motxilla viatgera.

Moltes famílies no volen o no poden tenir aquesta estona de lectura a casa, per compartir amb els seus infants perquè estan cansats de la feina. Però cada vegada, més famílies són les que utilitzen aquest moment de lectura amb els seus infants per relaxar-se i evadir-se del món.

Aquest projecte té diversos beneficis:

-          Ajuda a socialitzar.

-          Compensa la tendència a la dispersió.

-          Contribueix a construir el subjecte en totes les dimensions possibles.

-          Desenvolupa la curiositat i el gust per aprendre.

-          Educa la sensibilitat.

-          Estimula la imaginació i la creativitat.

-          Facilita la comprensió del món que l'envolta i del món interior.

-          Afavoreix un desenvolupament més ràpid i ric del llenguatge.

-          Enforteix els vincles que uneixen aquelles persones que la comparteixen.

-          Permet ampliar la limitada experiència vital.

-          Potencia la capacitat d'observació, atenció i concentració.

-          Transmet valors culturals lligats a una llengua determinada (Roig. M, 2012)

 

b)    Alguns interrogants que planteja i que formularíeu a l’autor

-          És fàcil fer veure a les famílies la importància de la lectura des de ben petits?

-          La coordinació amb les escoles és fàcil?

 

c)     Comentari personal

A la llar d'infants on treballo, fem una activitat que considero que està relacionada amb la fomentació de la lectura. Els infants han de portar una fitxa amb imatges d'un dia especial i a sota una mica explicat el que passava en cada imatge. Aquesta activitat fa que les famílies comparteixin un temps amb els seus infants i els infants puguin veure una petita història que és coneguda. Després porten la fitxa a classe i ens l'explica als companys i companyes de la classe.

En el pràcticum I, vaig tenir la sort d'anar a l'Escola Collserola, amb el grup de primer de primària. En aquest grup es treballava per projectes i hi havia una alumna, que era l'encarregada d'anar a la biblioteca i portar llibres relacionats amb el projecte que estaven fent, després els tornava i agafa uns altres llibres del següent projecte. Els llibres es quedaven a la biblioteca de la classe, perquè els alumnes poguessin veure'ls, llegir-los i gaudir-los. Uns llibres sobre el seu interès.

 

d)    Paraules clau: lectura, compartir, famílies, gaudir llegint

 

e)     Imatge



FONT: Guia infantil, 2021. https://www.guiainfantil.com/articulos/educacion/lectura/habitos-de-lectura-en-ninos-de-0-a-3-anos/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...