dijous, 25 de maig del 2023

LECTURA 6A: "NASCUTS PER LLEGIR", PROJECTE DE PROMOCIÓ DE LA LECTURA PER A LA PRIMERA INFÀNCIA

 RESUM:

En l’article a llegir es presenta un programa anomenat “Nascuts per llegir”. Aquest, és un programa de salut i cultura que promou la lectura entre els infants de 0 a 3 anys, creant experiències emotives i positives vinculades als llibres i fent-ne una eina de comunicació entre les famílies i els infants.

L’objectiu que té aquest programa és despertar el gust per la lectura des del primer mes de vida, ja que la lectura és una molt bona eina per potenciar el desenvolupament integral dels infants.  Aquest gust per llegir, per part de l’infant, en el programa “Nascuts per llegir” es realitza mitjançant un treball que implica l’acció de les famílies, dels ajuntaments, de les biblioteques i dels centres d’atenció primària. Remarquen que, actualment, la majoria de les famílies no tenen prou temps per dur a terme activitats amb els seus fills i filles, però la lectura compartida pot esdevenir uns dels remeis més eficaços, ja que no és necessari gaire temps i l’infant percep amor i afecte, la història la pot relacionar amb algun aspecte que li ha passat aquell dia, el conte li dona seguretat i les paraules apreses amb la lectura augmenten la precisió del seu pensament.

Per altra banda, com remarca l’article, la lectura compartida no només afavoreix a l’infant, sinó que també al familiar, ja que la lectura afavoreix al pare o mare la possibilitat d’aïllar-se del món, de relaxar-se i de connectar amb l’infant.

Com s’ha dit anteriorment, el programa “Nascuts per llegir” es realitza mitjançant un treball que implica l’acció de les famílies, dels ajuntaments, de les biblioteques i dels centres d’atenció primària. L’article remarca els ajuntaments, a través de la firma d’un conveni, es comprometen a implementar el projecte en el municipi. Seguidament, els centres de salut primària inicien el projecte que continuarà a les biblioteques. En els centres es duen a terme presentacions del projecte amb l’ajuda del personal de la biblioteca i a les sales d’espera es troben pòsters del projecte, guies de lectura i informació sobre les activitats. No obstant això, també, dintre de la consulta, els pediatres presenten el projecte, lliuren diferents materials i expliquen la importància i els beneficis de la lectura. Finalment, la biblioteca té la funció d’informar a les famílies dels espais que es troben a la biblioteca i els diferents materials que si troben en aquests.

Més enllà de l’àmbit municipal, els centres educatius interessats poden, a través de la web, consultar recomanacions per temàtiques i franges d’edat, descarregar-se materials i activitats i sol·licitar cursos i tallers per al personal docent o les famílies.

El programa s’acaba quan l’infant fa tres anys. El personal sanitari li dona «l’alta» i se li lliura un diploma que l’acredita com a infant lector i se’l convida a continuar gaudint de la lectura, però amb els materials i les activitats pensades pels infants més grans.

PARAULES CLAU:

-          Lectura

-          Primera infància

-          Promoció de la lectura

PREGUNTA A L’AUTORA:

Has descobert alguna estratègia particularment efectiva que tingués un impacte significatiu en la motivació i el gaudiment dels infants en la lectura?

OPINIÓ PERSONAL:

Considero que el programa “Nascuts per llegir” és una molt bona proposta per introduir els infants en la lectura i crear una relació més forta i plena entre el nadó i els pares, ja que, com diu l’article, l’infant percep amor i afecte, la història la pot relacionar amb algun aspecte que li ha passat aquell dia, el conte li dona seguretat i les paraules apreses amb la lectura augmenten la precisió del seu pensament.

L’únic aspecte que milloraria d’aquest programa és augmentar la implicació de les famílies amb un capital social, econòmic, educatiu i cultural baix, per així crear una relació entre l’infant, la família i la lectura més pròxima, ja que normalment és bastant severa.

IMATGE:



 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...