divendres, 26 de maig del 2023

LECTURA 6B: Sogas, M.T. (2013) L'art de conversar: escoltar, parlar i compartir a la rotllana, Guix Infantil, 69, 18-21

 

Font: Sogas, M.T. (2013) L'art de conversar: escoltar, parlar i compartir a la rotllana, Guix Infantil, 69, 18-21

1.       SÍNTESI DE LA LECTURA

L’article està escrit per una mestra que parla del seu amor per la rotllana com a estructura organitzativa a l’aula. És un moment per compartir, parlar i conversar espontàniament entre els infants.

Diu que cada infant necessita un temps i un ritme, hi ha infants que els agrada ser escoltats i intervenen amb facilitat en les converses, i d’altres que encara necessiten guanyar una mica de confiança per llançar-se a parlar. De mica en mica, els infants van adquirint aquesta habilitat per conversar i animar-se a fer-ho.

A la rotllana, faciliten la lliure expressió de l’infant, amb les seves esperes i entenen el que estan compartint. La mestra fa perquè l’infant sàpiga la importància que té tot allò que diu i expressa. Ens fa saber com de manera natural es crea un clima a la seva aula d’I3, on un dels seus infants parla de la seva bicicleta i aboca els seus sentiments en aquell moment.

Aquest espai es torna un moment significatiu per alguns dels seus infants, com el Brahim, que encara no entén l’idioma i a través de l’escolta pot anar entenent significats. La seva tutora amb la seva presència es converteix en la seva referent i li proporciona seguretat.

No és només escoltar i parlar, sinó també afinar l’articulació, la riquesa i l’estructura del llenguatge, és un art que es va adquirint amb la pràctica molt sotilment. De vegades, passa que la rotllana es recondueix cap altres camins i es deixa sense un final, però no suposa cap problema perquè la tutora busca la fluïdesa del moment.

La Maria Teresa, veu en la conversa un acte de creativitat que es veu recompensada amb les mirades, els somriures, el contacte... És un moment per forjar comunitat.  

2.       COMENTARI PERSONAL

La rotllana és un moment que es dona habitualment a les aules d’infantil, ja que és una dinàmica on els infants poden expressar les seves vivències i els seus sentiments. Durant les pràctiques a l’aula d’I5, cada matí a l’arribada, formàvem una rotllana per fer el bon dia. Després aquell infant que s’animés tenia l’oportunitat d’explicar qualsevol cosa que necessites expressar, com el que havia fet la tarda anterior, durant el cap de setmana o el que havia esmorzat aquell mateix matí.

Els infants explicaven les anècdotes amb molta il·lusió encara que pot ser per les mestres no eren gran cosa, però nosaltres dedicàvem aquell moment a escoltar entusiasmades per fer-los veure que tot allò que ens deien era important per nosaltres.

Crec que és molt important proporcionar als infants aquest moment d’expressió i de compartir amb els seus companys i companyes. La rotllana esdevé un punt de reunió i de formació d’una comunitat.

 

3.       PREGUNTA A L’AULA

De vegades en aquests moments de rotllana i conversa, tots els infants tenen molta il·lusió per expressar-se i compartir les seves vivències, com ho fas per repartir el temps i que cap infant es quedi sense el seu torn de paraula?

4.       PARAULES CLAU

Rotllana

Conversa

Compartir

Comunitat

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...