1.
SÍNTESI DE LA LECTURA
L’article està escrit per una mestra que parla del seu amor per la
rotllana com a estructura organitzativa a l’aula. És un moment per compartir,
parlar i conversar espontàniament entre els infants.
Diu que cada infant necessita un temps i un ritme, hi ha infants
que els agrada ser escoltats i intervenen amb facilitat en les converses, i d’altres
que encara necessiten guanyar una mica de confiança per llançar-se a parlar. De
mica en mica, els infants van adquirint aquesta habilitat per conversar i
animar-se a fer-ho.
A la rotllana, faciliten la lliure expressió de l’infant, amb les
seves esperes i entenen el que estan compartint. La mestra fa perquè l’infant
sàpiga la importància que té tot allò que diu i expressa. Ens fa saber com de
manera natural es crea un clima a la seva aula d’I3, on un dels seus infants parla
de la seva bicicleta i aboca els seus sentiments en aquell moment.
Aquest espai es torna un moment significatiu per alguns dels seus
infants, com el Brahim, que encara no entén l’idioma i a través de l’escolta
pot anar entenent significats. La seva tutora amb la seva presència es converteix
en la seva referent i li proporciona seguretat.
No és només escoltar i parlar, sinó també afinar l’articulació, la
riquesa i l’estructura del llenguatge, és un art que es va adquirint amb la
pràctica molt sotilment. De vegades, passa que la rotllana es recondueix cap
altres camins i es deixa sense un final, però no suposa cap problema perquè la
tutora busca la fluïdesa del moment.
La Maria Teresa, veu en la conversa un acte de creativitat que es
veu recompensada amb les mirades, els somriures, el contacte... És un moment
per forjar comunitat.
2.
COMENTARI PERSONAL
La rotllana és un moment que es dona habitualment a les aules d’infantil,
ja que és una dinàmica on els infants poden expressar les seves vivències i els
seus sentiments. Durant les pràctiques a l’aula d’I5, cada matí a l’arribada, formàvem
una rotllana per fer el bon dia. Després aquell infant que s’animés tenia l’oportunitat
d’explicar qualsevol cosa que necessites expressar, com el que havia fet la
tarda anterior, durant el cap de setmana o el que havia esmorzat aquell mateix
matí.
Els infants explicaven les anècdotes amb molta il·lusió encara que
pot ser per les mestres no eren gran cosa, però nosaltres dedicàvem aquell
moment a escoltar entusiasmades per fer-los veure que tot allò que ens deien
era important per nosaltres.
Crec que és molt important proporcionar als infants aquest moment d’expressió
i de compartir amb els seus companys i companyes. La rotllana esdevé un punt de
reunió i de formació d’una comunitat.
3.
PREGUNTA A L’AULA
De vegades en aquests moments de rotllana i conversa, tots els
infants tenen molta il·lusió per expressar-se i compartir les seves vivències,
com ho fas per repartir el temps i que cap infant es quedi sense el seu torn de
paraula?
4.
PARAULES CLAU
Rotllana
Conversa
Compartir
Comunitat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada