dimarts, 30 de maig del 2023

LECTURA 6B

L’art de conversar Escoltar, parlar i compartir a la rotllana

A través d'aquest text, l'autor comparteix la seva passió per la rotllana com a estructura organitzativa a l'aula, que recull les veus i les presències dels infants, els mestres i els familiars en el camí de ser, aprendre i créixer dins de la col·lectivitat. L'autor destaca l'art de parlar i conversar com una pràctica que s'exerceix des de la fluïdesa de les aportacions espontànies dels nens i les nenes, tant en la rotllana com en altres moments de la vida quotidiana.

L'autor observa un paisatge variat i multicolor en un nou grup d'infants a l'aula de tres anys, amb ritmes i necessitats de comunicació i expressió diferents. Hi ha infants amb altres llengües maternes i que saben poc de la llengua pròpia, alguns que s'expressen amb seguretat i altres que es refugien en la mirada, el gest o la paraula breu. Cada infant necessita un temps i un ritme per apropiar-se de la nova realitat i fer-la seva.

L'autor destaca la importància de facilitar l'expressió lliure dels infants en tot moment, regulant els espais d'espera quan sigui necessari i generant la certesa que les seves paraules sempre seran recollides i compartides, encara que sigui més tard. L'autor reconeix que l'espontaneïtat i el desig de compartir són a la base de la comunicació parlada.

Es relaten diverses escenes i exemples de com la rotllana proporciona un espai de comunicació significatiu. Es destaca com la rotllana pot ser un lloc on els infants comparteixen les seves vivències, emocions i experiències, i com aquesta interacció enriqueix la comprensió i el reconeixement mutu.

L'autor també posa de relleu la importància de la comunicació expressada a través de la paraula, que requereix temps i és fonamental per a l'evolució lingüística dels infants. Donar espai i temps per a la comunicació permet alimentar l'articulació, la riquesa i l'estructura del llenguatge, que es nodreix dels altres models lingüístics de l'entorn i de la pròpia maduració interna.

Es destaca que l'art de la conversa és una menja deliciosa que es cuina a foc lent i de manera artesanal. Es ressalta la importància del contacte visual, de l'atenció sincera, del somriure i de l'emoció en cada intervenció. També es reconeix la possibilitat de canviar la direcció de la rotllana quan les paraules s'atropellen o quan es necessita redirigir l'atenció dels infants a través de jocs o cançons.

En resum, l'autor subratlla que l'acte de comunicar-se i conversar és un acte de creativitat individual que es comparteix i adquireix la seva plena dimensió humana en la rotllana i en la vida quotidiana. La comunicació verbal, juntament amb el contacte visual i l'expressió corporal, conformen una bellesa melodia en cada interacció. L'autor conclou afirmant que a través d'aquest acte de comunicació es va forjant una comunitat en què es bressola per la cadència de les paraules i el desig d'expressar-se, en un entorn d'alegria i creixement.

Després de llegir el text, la primera pregunta que em ve al cap és: quines estratègies utilitzes per animar els infants més tímids o reticents a compartir les seves experiències i emocions a la rotllana?

Aquest article m’ha semblat molt interessant ja que mai m’havia parat a pensar en la importància ni els beneficis de la rotllana més enllà d’una estructura per seure amb els nens on se’ls pot tenir ben controlats en tot moment.

Imatge 1: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh5b3ct4iQcMgdZ1DfqsycEb_Et3sJjPlXWsqx-nmtl3oYTN_PS529n4qVia0YhrB4pLIW5K4IVp7mUc8vBq2urbafm8CJxLGutEpgrRaioj_C4JeFp-aQkm0L4HN0udyEutx_5q2m2sawZ/s1600/DSCN4678.JPG


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...