Breu resum de la lectura
Aquesta lectura tracta d'una metodologia sobre els grups interactius a una escola de Biscaia on es fa una petita introducció dient que a aquesta ciutat hi ha diverses famílies d'altres comunitats autònomes, és a dir, hi ha una gran diversitat lingüística. Així doncs han propostat diverses actuacions basades en l'aprenentatge dialògic, grups interactius, etc.
Els grups interactius consisteixen en agrupaments de l'alumnat de manera heterogènia, on es preparen diverses activitats per les que passen tots/es, i hi ha un aprenentatge és fa de manera activa per mitjà del treball cooperatiu i dialògic. Aquestes activitats les tutoritza un adult voluntari (abans ho feien els docents i ara hi ha alguns familiars que s'ofereixen com a voluntaris). És a dir, el centre convida a les famílies a participar en totes aquestes actuacions que fan a l'escola (reunions, grups mixtos, assemblea...) i el nombre de pares/mares voluntaris/es ha superat el nombre de gent que es necessita per aquesta tasca.
L'organització d'aquests grups interactius a les aules de cinc anys és de tres grups de cinc infants i es realitza una tarda a la setmana, i la sessió és d'una hora i mitja. El paper del docent és important ja que en aquest cas és qui s'encarrega de dissenyar les tasques i l'organització del grups. A l'hora de fer aquests grups es té en compte diferents factors, és a dir, que hi hagi una barreja d'infants amb la la llengua materna, el sexe, l'actitud..diferent.
Amb aquests grups interactius volen reforçar les àrees instrumentals, l'autonomia de l'infant, la convivència, el coneixement del medi, etc. Per altra banda s'explica el desenvolupament d'aquesta sessió i com és l'avaluació, en la que es valora el treball, l'actitud i la interacció que ha tingut lloc en cada grup. Per a que hi hagi un bon funcionament de la proposta es fa una bona formació tant al professorat com a les persones voluntàries. A més, a l'alumnat abans de la sessió, se li explica quina serà la tasca que es farà i quin paper tindràn, per així aprenguin a ajudar-se entre ells/es.
El que s'esmenta al final de la lectura és que aquests grups interactius milloren la diversitat, on els infants reforçen el seu propi aprenentatge i s'enriqueixen entre els iguals. A més a més, s'assegura que hi hagi un seguiment individual per a cada nen/a.
Comentari personal
En el meu cas no he tingut cap oportunitat encara de viure en primera persona aquest tipus de metodolgia on es fan aquests grups interactius, però després d'haver llegit aquest article m'ha semblat molt interessant ja que aporta moltes coses positives als infants i a més, és una oportunitat on les famílies poden participar i que ho visquin d'una menera més propera tant amb els seus infants com amb la docent, és a dir, hi hagi una relació entre família i escola.
En primer lloc penso que els grups interactiu ajuden als infants a que tinguin un aprenentatge més enriquidor on tenen l'oportunitat de treballar entre iguals i ajudar-se entre ells/es. Per altra banda, és una metodologia que com a futura mestra posaria en pràctica ja que aporta aquest aprenenetatge cooperatiu i dialògic a més de aquesta proximitat de la família a l'hora de participar en aquesta com a voluntaris/es.
Pregunta per l'autor
- Aquesta metodologia ofereix aquesta inclusió per a aquells infants amb necessitats educatives? Hi ha una persona adulta que li fa un reforç o s'adapten les activitats a aquestes necessitats?
Paraules clau
- Grups interactius, aprenenatge, treball cooperatiu, famílies
Imatge
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada